Meet het succes van uw internetwinkel

16/06/11 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

Bron: Trends

Een website maken om producten te verkopen, is meestal goedkoper dan een winkel inrichten. Maar succes is verre van verzekerd. Gelukkig kunt u vrij makkelijk onderzoeken hoe uw webshop er voor staat.

Meet het totale aantal klanten. Het is makkelijk om te zeggen: "Ik heb deze maand x duizend euro verdiend." Maar hoeveel klanten hebt u eigenlijk? Komen dezelfde drie mensen steeds terug of is het een breed netwerk? U moet nagaan hoe uw klantenbestand groeit, welke precieze gebeurtenissen hebben geleid tot een nieuwe aanvoer enzovoort.

Hoe komen ze bij u terecht? U moet een trackingtool (Google Analytics, Hitslink, Clicktale) gebruiken waarmee u kunt achterhalen hoe uw klanten op uw website zijn terechtgekomen. Komen ze via Twitter? Bent u door iemand aanbevolen? En hoe navigeren ze vervolgens door uw website?

Check hoeveel mensen de aankoopprocedure hebben afgebroken. Als u ziet dat heel wat mensen hun winkelwagentje volladen, maar het aankoopproces afbreken, is er werk aan de winkel. Ga na in welk stadium deze mensen de koop annuleerden. Is het aankoopproces transparant genoeg? Krijgen de klanten plots extra kosten aangerekend? Omdat u precies weet wat deze mensen zochten, kunt u een mail sturen en ze alsnog over de streep trekken.

Bron: Hubspot.com

Lees ook ons dossier over internetwinkels in de nieuwe Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners