Marvel-helden maken de stap naar de cinema

24/07/17 om 12:00 - Bijgewerkt om 18:54
Uit Trends van 13/07/17

Aan zijn overname van de superheldenfabriek Marvel hield Disney een epische return on investment over. Het creatieve en commerciële succesrecept van de strips - een gedeeld universum waarin de personages op visite komen in elkaars verhaal - blijkt ook te werken in de bioscoop. Maar wat als die kruismarketingmachine begint te sputteren?

Ergens in het midden van een superheldenstrip of -film komen alle hoofdpersonages hun point of no return tegen: het moment waarop de krachten die zich tegen hen keren zo overweldigend blijken dat ze alleen nog met een radicale charge uit hun diepe penarie geraken. Scenaristen van de Amerikaanse stripuitgeverij Marvel bedachten zo een paar duizend scenario's sinds 1961, het jaar waarin het bedrijf onder zijn huidige naam werd opgericht. Maar in het begin van deze eeuw kwam de superheldenfabriek haar eigen kantelpunt tegen. De markt voor strips was in elkaar gestuikt in de jaren negentig. Na meerdere overnames en fusies en een faillissement met een doorstart in 1996 was Marvel er niet in geslaagd zijn bij het brede publiek bekende striphelden de sprong naar de bioscoop te laten maken.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners