Gezellig winkeltje spelen

© Photo News
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Het Limburgse Mamzel, gespecialiseerd in originele cadeaus, is in volle groei met zijn originele combinatie van een e-commercesite en homeparty’s.

35 Mamzellen zijn er in Vlaanderen, dat zijn vrouwelijke zelfstandige verkopers in hoofd- of bijberoep die hun eigen selectie maken uit het assortiment van 600 geschenkartikelen van Mamzel en met een volle auto naar een gastvrouw rijden. Die heeft haar vriendinnen uitgenodigd, hapjes gemaakt en samen luisteren ze naar de uitleg van de Mamzel over het productaanbod.

De bedrijfsnaam Mamzel _ Limburgs voor ‘een ondeugend meisje dat pret wil hebben in het leven’ _ vat meteen een kernwaarde samen van het bedrijf: gezelligheid. Een webshop en homeparty hebben namelijk elk hun eigen logica, zegt Kim Hardy, die het bedrijf in 2007 oprichtte: “Een homeparty moet gezellig zijn, terwijl dat bij een webshop niet hoeft. Bij de webwinkel is vooral een goed logistiek systeem van tel, zodat je snel kunt leveren. In 90 procent van de gevallen leveren we de dag na de bestelling. De bedoeling van de homeparty is er een gezellige avond van te maken. We doen zeker niet aan hard selling.”

Mensen aanzetten tot kopen, zoals voor de opkomst van internet noodzakelijk was op homeparty’s, hoeft ook niet net omdat Mamzel een webshop heeft. De gasten van de homeparty kunnen achteraf de producten bestellen in de webwinkel. Die webshop is als het ware de digitale etalage van de tijdelijke winkeltjes die een avond lang bij een gastvrouw worden opgetrokken.

Toch is de verkoop op de party’s goed voor 80 procent van de omzet. Dat mag niet verbazen. Een nieuw onderzoek bevestigde nog maar eens hoe sterk de onlineverkoop in België achteroploopt in vergelijking met de buurlanden. Slechts 18 procent van de Belgen die thuis internet hebben, deed het afgelopen jaar een aankoop via het internet. In Nederland was dat 37 procent, bleek uit de Consumer Barometer van het zoekbedrijf Google, het marktonderzoeksbureau TNS Infratest en de vakvereniging IAB Europe. “Als je het alleen van je webshop moet hebben, kun je het inderdaad vergeten”, zegt Kim Hardy.

Geconcentreerde aandacht

Ondertussen heeft het bedrijf met zijn homeparty’s 12.000 gasten bereikt, 35.000 cadeaus verkocht en haalt het in 2012 een omzet van naar schatting anderhalf miljoen euro. Mamzel krijgt een vaste commissie per artikel. De gastvrouw krijgt een percentage op de verkoop en een cadeautje. Niet alleen Mamzel groeit, homeparty’s in het algemeen doen het goed. “Het is een systeem dat werkt: je gasten geven je op een geconcentreerde manier aandacht zonder dat er concurrenten in de buurt zijn en terwijl de sfeer gezellig is”, zegt Kim Hardy. Een noodzakelijke voorwaarde zijn goede producten. Het was de Limburgse eerder al opgevallen dat kleine winkeltjes met snuisterijen waar je een verhaal over kunt vertellen uit het straatbeeld waren verdwenen en er een gat in de markt lag tussen gadgets en designproducten. Mamzel begint nu ook ambachtelijke producten te verkopen, iets waar Choufmoi dan weer is in gespecialiseerd (zie kader Soukparty met Marokkaanse gerechten).

Kim Hardy opereerde bij de opstart in 2007 vanuit haar huis. De producten stonden in de haar garage, speelkamer en hal. Na anderhalf jaar lang zelf winkeltje te hebben gespeeld, begon ze samen te werken met zelfstandige verkopers. Interieurarchitecte Kim Severy was te gast op een Mamzel-homeparty, organiseerde er daarna zelf eentje als gastvrouw, werd vervolgens de achtste Mamzel en in 2010 de vennoot van Kim Hardy. Samen richtten ze dat jaar de bvba Mamzel op. Terwijl Hardy de producten kiest, contacten legt met bedrijven en nieuwe verkoopsters zoekt en begeleidt, zorgde Severy ervoor dat de interne bedrijfsorganisatie professioneler werd.

Beperkt aantal verkopers

De twee Kimmen zijn nu klaar om te groeien. Ze schreven zich in voor het Groeigazellen-project van BAN Vlaanderen en in samenwerking met de specialisten van dat businessangelsnetwerk werkten ze een businessplan uit voor de komende jaren. Dat omvat drie grote doelen. Ten eerste moet het aantal Mamzellen stijgen van 35 tot 100: maximaal 20 per provincie. “Bij andere homepartyconcepten zie je dat er bijzonder veel consulentes zijn waardoor je fel moet duwen om zelfs maar homeparty’s te kunnen organiseren. Tupperware bijvoorbeeld heeft duizenden consulentes”, zegt Kim Hardy. “Wij willen gevraagd worden door gastvrouwen en ons zeker niet opdringen.”

Het tweede doel is de verkoop op de site doen toenemen. Het vijf jaar oude Mamzel is ondertussen al aan de derde versie van zijn e-commercesite toe en wil nog actiever dan nu gebruikmaken van sociale media zoals Facebook. “Via de sociale media kun je tegen 5000 mensen praten zoals tegen één persoon. Zo kunnen we de warme, hartelijke sfeer van de homeparty doortrekken naar het internet.”

Een goed voorbeeld van hoe Mamzel dat aanpakt is de actie die het doet op de laatste dag van de winterkoopjes. Dan zitten beide dames van tien uur ‘s ochtend tot tien uur ‘s avonds voor hun computer en verkopen ze het ene na het andere product voor een sterk verlaagde prijs.

Het derde doel is het aanbod vertalen op maat van de bedrijven door enerzijds originele relatiegeschenken aan te bieden en anderzijds homeparty’s te organiseren op het eindejaars- of personeelsfeest.

Benny Debruyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content