Facebook nuttig gebruiken

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Sinds kort kunnen merken commerciële aanbiedingen plaatsen op de socialenetwerksite Facebook. Gebruikers worden via posts naar de fanpagina of naar de winkel van de adverteerder gelokt.

Facebook only. Koop een kop koffie en krijg een tweede kop gratis.” Dat soort meldingen staat sinds kort op de Facebookpagina van het favoriete koffiemerk van de gebruikers. Het is een zogenaamde aanbieding, een nieuw promotiesysteem van Facebook voor bedrijven en organisaties met meer dan 400 fans. Het principe is eenvoudig: via een korte tekst met bijbehorende foto verneem je wat de promotie inhoudt. Als je geïnteresseerd bent, klik je gewoon op ‘aanbieding ontvangen’ en de details van de actie worden via e-mail toegestuurd.

Merken konden al langer reclameboodschappen op Facebook zetten, maar het nieuwe format maakt het heel eenvoudig om een aanbieding te lanceren en is ook geschikt voor kortlopende acties. Bovendien moeten geïnteresseerde gebruikers op de aanbieding klikken om ervan te kunnen profiteren. Ze krijgen dan een e-mail met alle verdere informatie, eventueel vergezeld van een barcode of een gebruikerscode voor een website. Dat bericht kunnen ze uitprinten of op hun smartphone openen en ermee naar de winkel gaan.

Geclaimde aanbieding

“Eindelijk een duidelijke manier om een investering te laten renderen via Facebook, dankzij een eenvoudige functie”, zegt Yves Baudechon, medeoprichter van Social Lab. “Terwijl veel merken zich afvragen hoe ze de netwerksite commercieel kunnen benutten, komt Facebook nu met een concreet antwoord.”

Als bijkomende troef kan iedereen zien hoe vaak een aanbieding is ‘geclaimd’. De paginabeheerder kan ook zien hoe vaak ze is bekeken. Hij kan dus het succes van de actie meten. Sinds de lancering van de nieuwe Facebook-functie zijn er 26 aanbiedingen verschenen op Belgische pagina’s, geeft Baudechon mee. Eén daarvan is “Een bon van 20 euro op uw volgende jeans, geïnteresseerd?”, een aanbieding van de kledingketen Point Carré.

Op 11 september verscheen de aanbieding in het nieuwsoverzicht van de 38.000 fans van het merk en volgens Social Lab hebben 29.000 mensen ze gezien. “Ze is 23.000 keer aangeklikt, 1775 keer gedeeld en al 1000 mensen hebben de bon in de winkel verzilverd.”

Verzorg uw aanbiedingen

Aan de nieuwe dienst hangt een prijskaartje vast. De minimumprijs voor een aanbieding is vijf dollar. “Het eerste gebruik is gratis. Daarna wordt het systeem betalend. De prijs van de aanbieding hangt af van de grootte van de pagina”, zegt Baudechon. De medeoprichter van Social Labs geeft een paar tips voor wie met Facebook Offers aan de slag wil. “Verzorg het visuele aspect en schrijf een duidelijke tekst om zoveel mogelijk respons te krijgen. Je hebt 900 tekens om je aanbieding uit te leggen. Vermeld in de mail aan de geïnteresseerde fans alle details van de actie, wees duidelijk en precies.”

Lara van Dievoet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content