De zelfvernietigende foto's van Snapchat

31/01/14 om 16:57 - Bijgewerkt om 16:57

Bron: Trends

Snapchat is een app om foto's en filmpjes te versturen tussen mobieltjes. Een paar seconden nadat de ontvanger ze heeft gekregen, verdwijnen de beelden van het scherm. Tieners zijn er dol op.

De zelfvernietigende foto's van Snapchat

© Getty Images/iStockphoto

Tieners delen meer foto's via Snapchat dan op Facebook. Snapchat werd gelanceerd door de Evan Spiegel. De 23-jarige Amerikaan ontwikkelde een app voor de smartphones van Apple en voor mobiele toestellen die op Android draaien. Na een korte registratie kan de gebruiker meteen foto's sturen. Sommigen denken dat Snapchat een hype is die snel overwaait, maar toch lonkt Facebook al naar de fotochatapp.

Facebook wil het bericht niet bevestigen, maar de sociaalnetwerksite zou 3 miljard dollar hebben geboden om Snapchat over te nemen. Spiegel zou het bod hebben afgewezen. Hij is ervan overtuigd dat zijn app nog veel in waarde kan stijgen.

Het vluchtige karakter van Snapchat bracht ondeugende gebruikers al gauw op het idee om zich te wagen aan sexting _ het versturen van erotische foto's via de app. Snapchat heeft zijn succes deels daaraan te danken, maar de bedenkers zitten ermee verveeld. Ze zagen zich genoodzaakt met Snapkidz een versie voor kinderen op de markt te brengen. Kinderen kunnen Snapchat wel installeren en foto's nemen, maar tot hun twaalfde kunnen ze geen foto's sturen of ontvangen.

Beginnersfouten

De jongste weken kwam Snapchat geregeld negatief in het nieuws. Door een veiligheidslek kregen hackers begin januari de gegevens van 4,6 miljoen gebruikers in handen. Wat later hekelden de media de 'bedrieglijke uitspraken' van Evan Spiegel. Hij had in het zakenblad Forbes Magazine verklaard dat niet hij, maar Facebook-baas Zuckerberg zich had moeten verplaatsen toen ze elkaar ontmoetten. Spiegel werd daarop op de sociale media afgeschilderd als een arrogante kwast. Waarop hij schoorvoetend moest toegeven dat hij de waarheid enigszins had verdraaid.

Snapchat heeft nog geen enkel businessmodel: er is geen betalende registratie, er zijn geen reclame-inkomsten en de app heeft geen betalende toepassingen. Waarnemers gaan ervan uit dat Snapchat diverse opties heeft. De app zou bijvoorbeeld na twintig verzonden snaps een reclameboodschap kunnen tonen. Ofwel kan Snapchat voor een klein bedrag van 0,50 of 1 euro extra opties aanbieden, zoals speciale icoontjes of virtuele geschenken. Zo pakt de Japanse chatapp Line het aan.

De concurrenten

Het bijzondere van Snapchat is gelegen in het vluchtige karakter van de uitgewisselde foto's. Daarnaast houdt de app het midden tussen verscheidene soorten toepassingen. Snapchat heeft dus meerdere concurrenten: Twitter en Facebook als sociaal netwerk; Instagram als fotoplatform; WhatsApp, Viber en Line als chatkanaal. Door zijn grote eenvoud heeft Snapchat het voordeel dat het een erg jong publiek aanspreekt. Voor veel adverteerders is dat een felbegeerde doelgroep.

Christophe Charlot

Onze partners