De campagne richting Oscarnominatie van The Broken Circle Breakdown

De ploeg van The Broken Circle Breakdown op het Filmfestival in Gent.

Op 16 januari werd bekend dat The Broken Circle Breakdown een nominatie voor de Oscars in de wacht sleepte. Om kans te maken op zo’n nominatie en zeker om het beeldje te winnen op twee maart, moet er stevig campagne worden gevoerd.

Vanaf het moment dat The Broken Circle Breakdown, de film van Felix Van Groeningen naar het gelijknamige toneelstuk van Johan Heldenbergh en Mieke Dobbels, de officiële Belgische inzending voor de Oscars werd in de categorie beste niet-Engelstalige film, startte de campagne om de film in de Verenigde Staten te promoten. Christian De Schutter, hoofd promotie en communicatie van het Vlaamse Audiovisueel Fonds dat de film mee financierde, zegt dat het belangrijkste is een goede ‘publicist’, een pr-medewerker in Hollywood, te kiezen. “Die persoon zorgt ervoor dat de film zichtbaar wordt voor de Amerikaanse media en voor de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, de organisator van de Oscars. Hij moet ook zorgen dat je geen fouten maakt. Het reglement is zeer strikt.”

Belangrijk is ook dat de cast en de regisseur in Los Angeles zijn om de film voor te stellen en er vragen over te beantwoorden. Er verschenen ook advertenties in de filmvakbladen en op vakwebsites. In het najaar kwam de film ook uit in de Amerikaanse zalen. 110.000 euro heeft de campagne voor The Broken Cirle Breakdown tot aan de shortlist gekost, volgens producent Dirk Impens. Dat bedrag ging naar advertenties, screenings, recepties en reis- en verblijfskosten van de regisseur en enkele leden van de cast. Uit die shortlist van 9 films werden er zes nominaties gekozen, waaronder dus de Belgische prent.

De lessen van Rundskop

Twee jaar geleden stond Rundskop van Michael Roskam ook als Belgische inzending op de shortlist van de Oscars. De film sleepte daarna ook een nominatie in de wacht. Welke lessen werden uit die ervaring getrokken? Christian De Schutter: “Als je met een bescheiden budget ten oorlog trekt, valt of staat alles met de regisseur. Michael Roskam heeft alles gedaan wat hij kon om die film te verdedigen, zoals aanwezig zijn op interviews en op meet-and-greets. Je moet dan altijd vriendelijk blijven, ook al krijg je voor de zoveelste keer dezelfde vraag voorgeschoteld.” Dodelijk voor de kansen is een regisseur die nauwelijks het Engels machtig is, of die uit vliegangst thuisblijft. De Schutter: “Ik heb Felix Van Groeningen bezig gezien toen hij met de campagne in Los Angeles startte. Hij deed dat heel professioneel.”

Het buitenland veroveren

In België is de film al meer dan een jaar uit. In het voorjaar van 2013 kwam hij ook al uit op dvd. Een plaats op de shortlist van de Oscars en een eventuele nominatie hebben dan ook vooral een effect in het buitenland. De Schutter: “De film is al verkocht aan meer dan dertig landen en hij moet in een aantal landen nog uitkomen. Dan is het meegenomen als de distributeur kan zeggen dat de film de officiële inzending van België voor de Oscars is, en zeker dat hij op de shortlist staat of genomineerd is. Dan kan een land waar de film nog niet verkocht is, ook nog overstag gaan.” Een nieuwe release van de film in ons land behoort ook tot de mogelijkheden, en in de detailhandel komt de dvd weer prominent in de rekken. “Dat is een extra verkoop, al zijn dat geen gigantische aantallen”, aldus De Schutter.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content