Angry Birds vliegen overal

© Reporters / SWNS
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Angry Birds, een game waarbij spelers vogels moeten katapulteren naar varkens, is wereldwijd al meer dan een miljard keer gedownload. Daarmee is de opmars van de rare Finse vogels nog niet ten einde. Binnenkort wagen ze ook een aanval op de beurs.

Koning van de mobiele games

De Angry Birds zijn in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een van de populairste spelletjes op mobiele toestellen. Het concept is van een onnozele eenvoud: de spelers moeten boze vogels op groene varkens katapulteren. Het spel werd in 2009 in de App Store gelanceerd door Rovio, een Finse start-up die op een boogscheut van Nokia is gevestigd. Het spelletje sloeg snel aan: midden 2012 meldde Rovio dat het, op alle spelplatformen samen, de grens van 1 miljard downloads had bereikt.

Kleintjes maken een grote

Angry Birds is erin geslaagd een publiek van niet-spelers te verleiden. Het poepsimpele spelletje is snel afgelopen en het werkt haast verslavend. Er bestaan talloze varianten van (zoals Angry Birds Space, Angry Birds Seasons en Angry Birds Rio) en heel wat zijn gratis of kosten slechts enkele eurocenten. Die microbetalingen en het aanbod op andere platformen, zoals dat van Nintendo, leveren Rovio het gros van zijn inkomsten op.

Angry Birds Adventure Park

Het is nog geen Disneyland Parijs, maar toch: de Angry Birds hebben zich losgemaakt van het smartphonescherm en hebben nu ook een plaats in een pretpark. In het Finse Särkänniemi Adventure Park is een zone aan hen gewijd: een groot speelplein met een schommel, een glijbaan en maneges.

Nu ook op film en televisie

Rovio overweegt zijn malle figuurtjes ook naar het witte doek te brengen. De film over de boze vogels zou in de zomer van 2016 in de zalen moeten komen. Rovio heeft ook de Finse animatiestudio Kombo betrokken bij het project. Dat productiehuis bereidt een 52-delige tv-reeks van drie minuten per aflevering voor.

Knuffels, verkleedkleren, dekbedhoezen

Het succes van de boze vogels zette Rovio er al gauw toe aan licenties te verlenen voor het gebruik van zijn figuurtjes. Ze duiken overal op: van T-shirts, knuffels, verkleedkleren, dekbedhoezen tot rugzakken. Die licenties leveren Rovio al bijna 30 procent van zijn omzet op.

Drink eens een Angry Bird

Een van de vreemdste afgeleide producten zijn softdrinks in de kleuren van de spelfiguren. De drankjes, die het bedrijf Olvi in het voorjaar van 2012 voor het eerst in Finland op de markt heeft gebracht, zijn al even bizar als het spel zelf. Zo is er de smaak space comet, een mengeling van cola en sinaasappel. Volgens de Finse media vindt de Angry Birds-drank gretig afzet: tussen het voorjaar en december 2012 zouden er 7 miljoen blikjes zijn verkocht. Daarnaast duiken de Angry Birds ook op aan de ontbijttafel (granen), op de speelplaats (snacks) en bij het aperitief (crackers).

Angry Birds vallen de beurs aan

Rovio sloeg in 2011 een overnamebod van 2,2 miljard dollar van zijn concurrent Zynga af. Het overweegt een beursgang in de loop van dit of volgend jaar. Het zou opmerkelijk zijn als dat lukt. Recente beursintroducties van internetbedrijven als Facebook, Groupon en Zynga zijn geflopt.

Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content