20 jaar Mannekes!

31/07/13 om 11:58 - Bijgewerkt om 11:58

Bron: Trends

'Mannekes! Vader?' Al twintig jaar beginnen de radiospots van de doe-het-zelfketen Gamma met die woorden. Waarom stoppen als iets goed is?

20 jaar Mannekes!

© Mariôn Ludo

Het is uitzonderlijk dat een reclameconcept op de radio twintig jaar meegaat. Het typetje Bompi en zijn kreet 'Mannekes!' waren in 1993 voor het eerste maal te horen in de reclamespots van Gamma. "De spots zijn ontstaan in de slipstream van het VTM-programma De familie Backeljau", zegt Rudi Petit-Jean, de directeur van Gamma België. Begin jaren negentig imiteerde Gamma politici in zijn spots. Toen dat niet meer mocht, kwam de doe-het-zelfketen terecht bij Luc Wyns, de maker van de tv-reeks. Sinds de tweede helft van de jaren negentig werkt Gamma niet meer met een reclamebureau voor de productie van de spots, maar rechtstreeks met Wyns.

Radio met folder

Radio is voor Gamma na de tweewekelijkse huis-aan-huisfolder het belangrijkste reclamemedium. "Radio ondersteunt de folder. Het medium is snel inzetbaar en toegankelijk", zegt Petit-Jean. Wyns gaat volgens een vast stramien aan de slag met de onderwerpen van de nieuwe folder. Eerst hoor je 'Mannekes!', dan 'Vader!' en daarna een grap. Daarop volgen de voice-over (ingesproken door Mitta Van der Maat) en de 'hè hè' aan het slot. "We hebben ooit geprobeerd daarvan af te stappen met een spot met muziek van Goldfinger, maar de herkenbaarheid zakte naar 40 procent. Het Bompi-formaat zit zo goed in elkaar dat we er de laatste tien jaar niets meer aan hebben veranderd", zegt Petit-Jean. "Enkel het Antwerpse accent is iets universeler geworden."

Tien jaar potgrond

"Waarom zou je stoppen als iets goed is?" vraagt Rudi Petit-Jean zich af. "Bovendien blijft Luc Wyns vernieuwen. Al meer dan tien jaar maken we een spot over potgrond en elke keer komt hij met iets anders. We hebben nog nooit een spot heruitgezonden. Dat is de kracht van het concept: we vallen niet in herhaling, we blijven verrassen en we zijn honderd procent herkenbaar." De relatie tussen de spots en de omzet in de winkels is moeilijk te meten. In retail is het zaak alles op elkaar af te stemmen: de folder, de spot, het product en de voorraad. "Als die vier goed zitten, hebben we een goede omzet", aldus Petit-Jean.

Bompi als animatiefiguurtje

De figuur van Bompi is ook enige tijd in tv-spots verschenen. Luc Wyns zette het typetje zelf neer. Voorlopig zijn er geen televisiespots meer gepland. Het typetje is inmiddels wel in een animatiefiguurtje omgezet. Dat heeft voordelen: Luc Wyns wordt ouder, maar zo'n figuurtje blijft jong.

Verjaardag

De twintigste verjaardag van Bompi wordt zichtbaar in de winkels van Gamma en er verschijnt een Happy Bompi-spel voor pc's en smartphones. Voor feesten en braderieën heeft Gamma een grote Bompi-taart op een vrachtwagentje bedacht, om met omstanders een spel te spelen. Op 8 september vindt er een speciale Gamma-Bompi-dag plaats in Plopsaland. "We hebben Plopsaland die dag afgehuurd voor 13.000 mensen. Ze kunnen bij ons een ticket voor 10 euro in plaats van voor 32 euro kopen, zonder verdere aankoopverplichting", zegt Petit-Jean.

Ad van Poppel

Onze partners