Marketing: hoe de verkoop te verhogen tijdens de kerstperiode?

20/12/11 om 12:32 - Bijgewerkt om 12:32

Bron: Trends

Er zijn heel wat manieren om de kerstverkoop te verhogen en zo het jaar in schoonheid af te sluiten. Hoe overtuig je je klanten?

Creëer een noodzaak Nu kopen of later? Dat hangt van het aanbod af. Zet je klanten ertoe aan meteen te kopen door hen te belonen met een bonus of een korting. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je de kerstverkoop over een langere periode uitsmeert en zo een tweede stormloop teweegbrengt.
Bied een bonus bij aankoop
Iedereen krijgt graag een gratis extraatje. Kerstshoppers, met hun lange lijstjes en te kleine budgetten, vormen daar geen uitzondering op. De bonus die je geeft moet verbonden zijn met de kerstperiode en met de kinderen. Geef bijvoorbeeld een knuffel, een dobbelspel of een kleine robot bij elke aankoop.
Gebruik 'loss leaders'
'Loss leaders' zijn producten die minder kosten dan hun prijs in de groothandel. Zoek een product voor de vakantieperiode, zoals een klein televisietoestel of een handtas, verkoop het voor een lage prijs en gebruik het in je reclameacties om klanten te verleiden. Je zult geld verliezen op deze items, maar de meeste klanten zullen zeker andere producten kopen voor hogere prijzen. Zo win je het geld terug dat je verloor met de loss leaders.
Verbind je merk met de kerst
Zet een kerstmuts op je logo, laat een paar tonen van Jingle Bells weerklinken in je radioreclame of profiteer van de kerstdagen om de kinderen de Kerstman te laten ontmoeten.
Overdrijf niet Natuurlijk wil je verkopen tijdens de kerst, maar niet met alle middelen. Wat slingers hangen of iets meer e-mails versturen wanneer Kerstmis nadert is normaal. Maar iemand de oren doof schreeuwen en hun inbox doen crashen is geen goed idee. Marketing tijdens de kerstdagen is zoals ganzenlever: je moet er zuinig mee zijn om ervan te genieten.

Bron: www.blogentreprise.net

Onze partners