Maak uw diensten zo tastbaar mogelijk

Diensten zijn niet tastbaar. U kunt ze niet zien, proeven, voelen, horen of ruiken voordat u ze afneemt. Dat leidt tot onzekerheid. Volgens marketinggoeroe Philip Kotler is het dan ook de taak van de aanbieder om het abstracte zo tastbaar mogelijk te maken.

Stel, u bent een adviseur of makelaar. Hoe verlaagt u de onzekerheid bij een potentiële klant? Bijvoorbeeld door te investeren in de specifieke plaats waar u de dienst aanbiedt. Is uw kantoor schoon, staat het op een nette locatie? Denk ook aan de mensen die u in dienst hebt. Zij zijn het gezicht van het bedrijf. Zien ze er representatief uit? En is het materieel waarmee u werkt goed verzorgd? Ten slotte is de prijs belangrijk. De hoogte van de prijs zegt iets over de kwaliteit van de dienst die u levert. Een hogere prijs kan bij een dienst dus zomaar leiden tot meer business. Want klanten willen graag zakendoen met betrouwbare partners.

TIP: Analyseer uw werkomgeving: is het kantoorpand aantrekkelijk? Wekken de collega’s vertrouwen? Hoe ziet het ‘gereedschap’ er uit? Kortom: wat zien, horen, ruiken of proeven potentiële klanten als het gaat om uw bedrijf?

Bron: Ben Tiggelaar, ‘MBA in 1 dag’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content