Maak komaf met de maandagochtendblues

26/06/12 om 15:08 - Bijgewerkt om 15:08

Bron: Trends

Maandag is een dag als een ander. Waarom hebt u het dan zo lastig als de wekker afloopt? Hoe maakt u komaf met die onbehaaglijke maandagochtendblues?

Bereid uw week voor vanaf vrijdag. Regel nummer één: werk op vrijdagavond de lopende dossiers af voor u naar huis gaat, zodat u op maandag niet meteen dringende taken en vervelende klussen moet aanpakken. Werk liever op het einde van de week een uurtje langer door, dan trekt u met een gerust gemoed huiswaarts, in het prettige besef dat het werk erop zit. Ook een todolijst kan handig zijn. Noteer op vrijdag voor u vertrekt de taken die u op maandag moet doen, in volgorde van belangrijkheid.

Plan geen lastige klussen op maandag. Probeer uw humeur niet te vergallen door de taken die u het minst graag doet op maandag te plannen. Misschien kunt u het rapport dat u gewoonlijk op maandag maakt, een of twee dagen uitstellen om wat minder zorgen aan uw hoofd te hebben.

Vermijd bruuske ritmeveranderingen. Het lichaam houdt van regelmaat en gewoontes. Het raakt ontregeld als u tijdens de week 60 uur werkt en vervolgens het hele weekend in bed blijft liggen. Dat geldt ook voor voedingsgewoonten: als u het tijdens de week op een snelle hap houdt en in het weekend graag gastronomisch gaat tafelen met vrienden, verliest uw organisme alle houvast en raakt u sneller vermoeid.

Maak afspraken met uzelf. Het weekend staat voor vrijheid en ontspanning, maar toch hebt u op zondagavond soms het gevoel dat u uw tijd verprutst hebt en begint u met tegenzin aan de nieuwe werkweek. Het is nochtans heel eenvoudig om komaf te maken met dat gevoel: dwing uzelf om bezig te zijn. Op zaterdag moet u natuurlijk boodschappen doen en op zondag is er een etentje met de familie, maar voorzie ook activiteiten die u echt verstrooien, zoals een sport of een artistieke bezigheid. Zelfs al hebt u soms amper de moed om eraan te beginnen. Als u niet in de vicieuze cirkel 'ik ben gestresseerd-ik heb geen zin om iets te doen-ik doe niets-ik ben nog meer gestresseerd' wilt belanden, moet u zich ertoe dwingen om afspraken te maken met uzelf.

Doorspek de week met leuke momenten. Plan ook tijdens de week een aantal leuke dingen. Zo richt u niet al uw hoop op zaterdag en zondag, en voorkomt u frustraties als het weekend naar wens verloopt of als u niet alles gedaan krijgt.

Gun uzelf een pleziertje op maandag. Plan een lunch met een vriend, doe aan sport, las een muzikale pauze in. Alle beetjes zijn goed om die dag aangenaam te maken: stel uw lievelingslied in als wekgeluid, sta 20 minuten vroeger op en verwen uzelf met pancakes of ontbijt samen met uw kinderen.

Bron: journaldunet.com

;

Bereid uw week voor vanaf vrijdag. Regel nummer één: werk op vrijdagavond de lopende dossiers af voor u naar huis gaat, zodat u op maandag niet meteen dringende taken en vervelende klussen moet aanpakken. Werk liever op het einde van de week een uurtje langer door, dan trekt u met een gerust gemoed huiswaarts, in het prettige besef dat het werk erop zit. Ook een todolijst kan handig zijn. Noteer op vrijdag voor u vertrekt de taken die u op maandag moet doen, in volgorde van belangrijkheid.

Plan geen lastige klussen op maandag. Probeer uw humeur niet te vergallen door de taken die u het minst graag doet op maandag te plannen. Misschien kunt u het rapport dat u gewoonlijk op maandag maakt, een of twee dagen uitstellen om wat minder zorgen aan uw hoofd te hebben.

Vermijd bruuske ritmeveranderingen. Het lichaam houdt van regelmaat en gewoontes. Het raakt ontregeld als u tijdens de week 60 uur werkt en vervolgens het hele weekend in bed blijft liggen. Dat geldt ook voor voedingsgewoonten: als u het tijdens de week op een snelle hap houdt en in het weekend graag gastronomisch gaat tafelen met vrienden, verliest uw organisme alle houvast en raakt u sneller vermoeid.

Maak afspraken met uzelf. Het weekend staat voor vrijheid en ontspanning, maar toch hebt u op zondagavond soms het gevoel dat u uw tijd verprutst hebt en begint u met tegenzin aan de nieuwe werkweek. Het is nochtans heel eenvoudig om komaf te maken met dat gevoel: dwing uzelf om bezig te zijn. Op zaterdag moet u natuurlijk boodschappen doen en op zondag is er een etentje met de familie, maar voorzie ook activiteiten die u echt verstrooien, zoals een sport of een artistieke bezigheid. Zelfs al hebt u soms amper de moed om eraan te beginnen. Als u niet in de vicieuze cirkel 'ik ben gestresseerd-ik heb geen zin om iets te doen-ik doe niets-ik ben nog meer gestresseerd' wilt belanden, moet u zich ertoe dwingen om afspraken te maken met uzelf.

Doorspek de week met leuke momenten. Plan ook tijdens de week een aantal leuke dingen. Zo richt u niet al uw hoop op zaterdag en zondag, en voorkomt u frustraties als het weekend naar wens verloopt of als u niet alles gedaan krijgt.

Gun uzelf een pleziertje op maandag. Plan een lunch met een vriend, doe aan sport, las een muzikale pauze in. Alle beetjes zijn goed om die dag aangenaam te maken: stel uw lievelingslied in als wekgeluid, sta 20 minuten vroeger op en verwen uzelf met pancakes of ontbijt samen met uw kinderen.

(Bron: journaldunet.com)

Bereid uw week voor vanaf vrijdag. Regel nummer één: werk op vrijdagavond de lopende dossiers af voor u naar huis gaat, zodat u op maandag niet meteen dringende taken en vervelende klussen moet aanpakken. Werk liever op het einde van de week een uurtje langer door, dan trekt u met een gerust gemoed huiswaarts, in het prettige besef dat het werk erop zit. Ook een todolijst kan handig zijn. Noteer op vrijdag voor u vertrekt de taken die u op maandag moet doen, in volgorde van belangrijkheid.

Plan geen lastige klussen op maandag. Probeer uw humeur niet te vergallen door de taken die u het minst graag doet op maandag te plannen. Misschien kunt u het rapport dat u gewoonlijk op maandag maakt, een of twee dagen uitstellen om wat minder zorgen aan uw hoofd te hebben.

Vermijd bruuske ritmeveranderingen. Het lichaam houdt van regelmaat en gewoontes. Het raakt ontregeld als u tijdens de week 60 uur werkt en vervolgens het hele weekend in bed blijft liggen. Dat geldt ook voor voedingsgewoonten: als u het tijdens de week op een snelle hap houdt en in het weekend graag gastronomisch gaat tafelen met vrienden, verliest uw organisme alle houvast en raakt u sneller vermoeid.

Maak afspraken met uzelf. Het weekend staat voor vrijheid en ontspanning, maar toch hebt u op zondagavond soms het gevoel dat u uw tijd verprutst hebt en begint u met tegenzin aan de nieuwe werkweek. Het is nochtans heel eenvoudig om komaf te maken met dat gevoel: dwing uzelf om bezig te zijn. Op zaterdag moet u natuurlijk boodschappen doen en op zondag is er een etentje met de familie, maar voorzie ook activiteiten die u echt verstrooien, zoals een sport of een artistieke bezigheid. Zelfs al hebt u soms amper de moed om eraan te beginnen. Als u niet in de vicieuze cirkel 'ik ben gestresseerd-ik heb geen zin om iets te doen-ik doe niets-ik ben nog meer gestresseerd' wilt belanden, moet u zich ertoe dwingen om afspraken te maken met uzelf.

Doorspek de week met leuke momenten. Plan ook tijdens de week een aantal leuke dingen. Zo richt u niet al uw hoop op zaterdag en zondag, en voorkomt u frustraties als het weekend naar wens verloopt of als u niet alles gedaan krijgt.

Gun uzelf een pleziertje op maandag. Plan een lunch met een vriend, doe aan sport, las een muzikale pauze in. Alle beetjes zijn goed om die dag aangenaam te maken: stel uw lievelingslied in als wekgeluid, sta 20 minuten vroeger op en verwen uzelf met pancakes of ontbijt samen met uw kinderen.

(Bron: journaldunet.com)

" type=hidden name=Attribute_detail>

Onze partners