Maak een personeelsblad dat werkt

In veel bedrijven is het personeelsblad een zorgenkindje. Het management heeft vragen over het nut ervan. De medewerkers zijn niet tevreden over inhoud en vorm. Hoog tijd voor een andere aanpak.

Maak de doelstelling concreet. Wat zijn uw doelgroepen en beschikbare instrumenten? Betrek in deze discussie ook het intranet en de rest van de interne communicatie. Versterking, complementariteit en kruisbestuiving met de andere interne media zijn noodzakelijk.

Hoe vaak? Is het alleen de bedoeling om de sfeer in uw organisatie te verbeteren, dan kan een driemaandelijks blad volstaan. Is het blad een beleidsinstrument, dan opteert u voor een maandelijks of zelfs tweewekelijks magazine.

Wie doet wat? Probeer goed te letten op creatieve talenten rond u. Kan er iemand goed schrijven, lay-outen, fotograferen? Voor de taken die u niet intern kunt verzorgen, vraagt u offertes aan copywriters, vormgevers, fotografen en drukkerijen. Stel een hoofdredacteur aan die het vertrouwen van de directie geniet.

Verfijn de bladformule. Werk de inhoudelijke structuur uit, bedenk rubrieken, maak een jaarplanning. De medewerkers verwachten kwaliteit, geloofwaardigheid, open communicatie, beleidsinformatie, sterke teksten, mooie foto’s, aandacht voor de verhalen van de werkvloer en voor de mens achter de medewerker.

Redactievergadering. Maak duidelijke afspraken over de lengte van de teksten, de datum van inleveren enzovoort.

Zorg voor een strenge eindredactie. De eindredactie waakt over de vorm van de artikels, het beeldmateriaal en de structuur van het blad. Zij moet soms streng zijn.

Reacties? Als de medewerkers het nieuwe personeelsblad hebben ontvangen, leg dan eens uw oor te luisteren in de kantine. Wordt er over het blad gepraat? Welke artikels vormen stof voor discussie?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content