Lanceer een product in 6 stappen

Een nieuw product lanceren, of het nu in de supermarkt of uw webwinkel terechtkomt, is een risicovolle onderneming. Maar u kunt het risico herleiden tot een minimum.

Bepaal uw deadline. Zodra u een officiële deadline hebt, kunt u een kalender vastleggen met verkoop- en marketingacties die u voor, tijdens en na de lancering kunt ondernemen.

Peil de markt. Stuur staaltjes of leen het product om het enthousiasme van potentiële kopers te peilen. Schakel uw netwerk in (leveranciers, distributeurs, netwerksites…) om de komst van het product aan te kondigen. Een (grappig) filmpje gaat soms snel rond.

Contacteer de media. Journalisten zijn altijd op zoek naar nieuwe initiatieven. Bel naar enkele (lokale) redacties of stuur een communiqué. Afhankelijk van uw doelgroep kan een reclamecampagne zorgen voor de nodige aandacht.

Doe mee aan een beurs. Onthul uw product tijdens een beurs. Maar vergewis u er eerst van dat u de enige bent met dat idee. Nodig enkele mensen uit die een naam hebben in de sector. Zij versterken uw geloofwaardigheid.

Ondersteun de distributeurs. Als u met distributeurs werkt, moet u hen zo goed mogelijk informeren. Uw verkopers moeten de winkelbedienden ondersteunen. Benadert u zelf de gebruikers, dan moet u aantonen welke voordelen uw product biedt. Bewijs dat u aan een behoefte voldoet.

Zet de juiste prijs. Weersta aan de verleiding om uw prijzen in het begin laag te houden. Dat doet afbreuk aan het imago van het product.

Bron: Chef d’Entreprise

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content