Jo Van Biesbroek kreeg zijn beste advies van drie topmensen bij AB InBev

20/07/15 om 08:30 - Bijgewerkt op 17/07/15 om 16:31

Jo Van Biesbroeck (59) werkt 37 jaar bij AB InBev. Hij begon er in 1978 en stopt deze zomer, als hoofd strategie van de grootste brouwer ter wereld.

Jo Van Biesbroek kreeg zijn beste advies van drie topmensen bij AB InBev

Jo Van Biesbroeck, hoofd strategie van AB InBev © J. Claessens

In de loop van zijn lange carrière gaven drie topmensen bij de brouwer een verrassende wending aan zijn loopbaan. "Kom uit uw comfortzone. Anders is groei onmogelijk", luidt zijn beste advies. "Minstens drie mensen bij AB InBev droegen dat principe heel hoog in hun vaandel. Ze geloofden heel sterk dat je op die manier een leidersfunctie kan nemen. Als je niet uit je comfortzone komt, roest je vast. Je ontwikkelt jezelf niet, je groeit niet meer. Heel vroeg in mijn carrière heb ik het al meegemaakt. Ik kreeg mijn eerste managementfunctie toen ik 25 jaar was, van mijn eerste baas, Maurice Van Ranst. Hij was de algemeen directeur van Brouwerijen Artois in de jaren tachtig. Ik moest binnen de 24 uur beslissen. Maar ik kreeg als duidelijke boodschap mee: 'Twijfelaars heb ik niet nodig'. Dat zijn belangrijke momenten. Ik had kunnen zeggen: 'Ik ben veel te jong, ik heb geen ervaring'. Maar ik ging er toch voor. Je komt uit je comfortzone, want je hebt dat nooit gedaan. Je staat plots voor mensen die twee keer ouder zijn dan jij."

In 1993 was Johnny Thijs zijn CEO. "Hij maakte me CFO toen ik 37 was. Dat was een gigantische uitdaging, zowel voor mij als voor de onderneming. In bovendien een heel moeilijke periode voor het bedrijf. Ik was verantwoordelijk voor alle dimensies van financiën en informatica. Voordien had ik de helft van die functies nooit gedaan."

In 2006 werd Jo Van Biesbroeck de wereldwijde verkoopdirecteur, naast zijn functie als wereldwijd hoofd strategie. Op vraag van CEO Carlos Brito. "Ook hij haalt mensen uit hun comfortzone. Hij zal mensen voortdurend uitdagen. Ik werd verkoopdirecteur. Ik had hem toen twintig namen kunnen geven van mensen die veel meer ervaring hadden in verkoop dan mij. Ik moest bovendien nadien met hen overleggen over de uitvoering van het verkoopprogramma. Ik heb er ontzettend veel mee bijgeleerd. Je moet uitgedaagd worden. Want niet iedereen stapt vanzelf uit zijn comfortzone."

Onze partners