Is je bedrijf een winnaar of een verliezer?

01/10/12 om 16:07 - Bijgewerkt om 16:07

Bron: Trends

Rosabeth Kanter, professor aan Harvard Business School en invloedrijk businessdenker, leerde het Australische ondernemersmagazine Australian Anthill vijf trucjes waaraan je succesvolle bedrijven kunt herkennen.

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Goede sfeer, plakfactor en fuifjes

Handelaars en zakenlui die goed boeren zijn goedgezind en dat is besmettelijk. Zulke winnaars worden uitgenodigd op de beste feestjes, waar ze met nog meer succesvolle organisaties kunnen netwerken. Verliezers worden niet gevraagd. Gedraag je daarom groter dan je bent wanneer je begint en netwerk met succesvolle bedrijven. Start-ups die leiders worden in hun sector hebben doorgaans goede partners helemaal in het begin van de opstart.

2 Waarschuwing: winnen is hard werk

Net als een atleet moet je elke dag oefenen waar je goed in bent en niet zelfgenoegzaam worden. Zelfs wanneer teams in succesvolle organisaties veranderen, blijft zo'n team winnen omdat de bedrijfscultuur aanzet tot winnen. Idem voor verliezers: zelfs al verander je de teamleden, toch blijft zo'n team vaak verliezen. Winnaars volgen en meten hun prestatie voortdurend. Meet daarom nauwkeurig sleutelfactoren die voor succes zorgen.

3 Waarden, doel, principes

Winnaars zijn leiders die hun verantwoordelijkheid nemen en winnende bedrijven worden geleid door mensen die de drie moeilijkste woorden in de zakenwereld durven uitspreken: 'Ik had ongelijk.' Verliezers verbergen hun fouten. Winnende bedrijven hebben sterke waarden en een duidelijke kerntaak. Bepaal daarom het doel van je bedrijf, je waarden en principes. Zorg dat elke medewerker ze kent.

4 Winnaars denken klein en groot

Winnaars concentreren zich op één stap tegelijk en gaan meteen weer aan het werk na een succes. Als je enkel een groots beeld hebt van je succes, raak je snel ontmoedigd omdat de afstand tussen je situatie en je doel te groot is. Breek je doelen op in verschillende projecten en richt je op realistische deeldoelen.

5 Het echte verschil is hoe winnaars omgaan met verliezen

Winnaars spreken graag af met andere winnaars om hun ervaringen te delen. Ze zullen dan makkelijk hun fouten aan elkaar vertellen en ontvankelijk zijn voor feedback en tips. Winnaars maken van een nederlaag een kans om bij te leren. Verliezers zullen niet zo makkelijk over hun problemen praten. Bedrijven die veerkrachtig zijn kunnen steeds rechtkrabbelen na een tegenslag. Vergeet daarom niet de wet van Kanter: halverwege kan alles kan op een mislukking lijken. Verander je focus en je kunt een winnaar worden.

Bron: Australian Anthill

Onze partners