India is land van mogelijkheden voor Belgische ondernemers

© reuters
Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur bij Trends

India krijgt het bezoek van een Belgische handelsmissie. Dat land staat bekend om zijn corrupte politiek, krakkemikkige infrastructuur en wijdverbreide armoede, maar er zijn ook enorme mogelijkheden.

“Van de 150 Nederlandse ondernemers in India die wij ondervroegen, draaide 46 procent na drie jaar al break-even. Voor 71 procent was het in vijf jaar gepiept”, zegt Rob Rühl, econoom van ING en auteur van het rapport The India Challenge. “Het lukt in dat land sneller dan je zou denken. Ik kan me niet inbeelden dat het anders zou zijn voor Belgische ondernemers.”

De lijst met problemen in India is nochtans lang. Het rapport van Rühl vermeldt de hardnekkige en wijdverspreide armoede, braindrain, onmachtige politiek, zware bureaucratie en corruptie. De grootste molensteen om de nek van de economie is wellicht de gebrekkige infrastructuur, van wegen tot energievoorziening. Een recente stroompanne zette de helft van de 1,2 miljard inwoners dagen zonder elektriciteit.

“Pas je aan, zeggen de ondernemers. In dit soort landen win je door je ingesteldheid. Wees flexibel. Als iets niet lukt, zeg dan niet: ‘Zie je wel, het wordt hier nooit wat’. Sta open voor de lokale cultuur, dat is cruciaal. Stuur geen mensen die daar geen gevoel voor hebben.”

Middenklasse

Waarom zou je naar India trekken? “Voor de omvang en de groei van de markt”, zegt Rühl. “Het land heeft een toenemende, jonge bevolking met een almaar betere opleiding. In tegenstelling tot China heeft India geen last van vergrijzing. De actieve bevolking stijgt sneller dan de totale bevolking. Dat demografisch dividend zal nog jaren doorgaan. In China is de krimp van de arbeidsbevolking al begonnen.”

De toename van de inkomens versterkt bovendien de koopkracht. Volgens het rapport zal dat vooral in de periode 2010-2020 leiden tot een boom van de consumptie van kleding, communicatie en ontspanning bij de middenklasse. “Het hangt er wel van af hoe je de middenklasse definieert”, zegt Rühl. “In 2020 zullen slechts 50 miljoen Indiërs 10.000 dollar of meer verdienen. Tegen dan heeft de EU 389 miljoen inwoners in dezelfde inkomenscategorie.

Focussen op de lagere categorieën in India vergroot onmiddellijk je potentiële afzet. Maar dan moet je wel je product aanpassen. Wat je in Europa verkoopt, kun je niet zomaar verkopen in India.”
Daarom is het handig in India te produceren. “De productiviteit is er lager, maar dan kun je snel corrigeren door westerse machines en methodes over te brengen. Zeker in combinatie met de vele jongeren die erop gebrand zijn vooruit te komen in het leven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content