Hoe u succesvol crowdfunding inzet

U zoekt 20.000 euro voor uw business, maar krijgt geen lening van de bank. Wat dan? Crowdfunding kan een serieus alternatief zijn. Laat tien of honderd mensen een klein bedrag in het bedrijf steken, gezamenlijk voor 20.000 euro, en geef ze in ruil daarvoor rendement op de lening, aandelen of een niet-financiële beloning.

Wat is crowdfunding? Ondernemers presenteren bijvoorbeeld op een website (zoals Kickstarter.com) hun concept met een voorstel aan potentiële investeerders. De investering kan worden gedaan als donatie of als lening die terugbetaald wordt, er kan een aandelenuitgifte worden vastgesteld of gedeeld worden in de winst, of er wordt een beloning afgesproken die niet financieel is.

Waarom kiezen voor crowdfunding? Steeds meer ‘gewone’ mensen zijn bereid om te investeren. Ze willen graag iets bijdragen met geld dat ze over hebben, en vinden het leuker om betrokken te zijn bij een bedrijf dan om anoniem aandelen te kopen of geld op een spaarrekening te zetten. Ze willen wel iets terugkrijgen voor hun geld, maar vinden het vooral leuk om betrokken en ondernemend bezig te zijn.

Zijn er nog andere voordelen? U kunt crowdfunding inzetten als marktonderzoek en promotie. U plaatst een concept online en kunt aan de hand van de reacties zien of er voldoende animo voor is. Zij die investeren zijn bovendien potentiële klanten en leveranciers, en worden enthousiast ambassadeur.

Hoe begin ik eraan? U moet als bedrijf moeite doen om investeerders bij het proces te betrekken. Vertel uw verhaal aan iedereen en luister naar wat anderen ervan vinden. Betrokkenheid kunt u creëren door de investeerders via een blog, mailings of sociale media op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.

Bron: MT.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content