Hoe sterk is het merk Jerke?

Slalomskiër Jeroen Van den Bogaert (30) laat zich Jerke noemen, en heeft daarmee de kortste merknaam van het Belgische Olympische team. Hoe sterk is de rest van zijn personal brand?

Elk merk heeft een unieke identiteit, imago en impact op de buitenwereld. Dat zijn ook de drie thema’s van het personal branding-spel BrandNewYou. We speelden het met slalomskiër Jerke (Jeroen) Van den Bogaert.

Vertel over een grote misvatting die u ooit over uzelf hoorde. Wat was uw reactie? Welke invloed heeft het op u gehad? Jerke Van den Bogaert: “Ik heb het gevoel altijd goed begrepen te worden wanneer ik mijn verhaal vertel. Veel mensen in het buitenland vinden het buitengewoon dat iemand uit een vlak land met weinig sneeuw tot de wereldtop kan opklimmen. Ik heb altijd geloofd in het onmogelijke en heb steeds doorgezet. Vijftien jaar geleden had niemand gedacht dat ik naar de Olympische Spelen zou gaan. Toch is het gelukt. Door mezelf stapje voor stapje te verbeteren, zonder onrealistische doelen te stellen.”

Wat heeft netwerken u gebracht? Wat heeft het u gekost? Van den Bogaert: “Netwerken heeft mij trouwe sponsors als Daikin en PeakPerformance opgebracht. Toch ben ik nog op zoek naar een gouden sponsor. Ik heb mijn verhaal al duizend keer met evenveel energie verteld. Hoe moeilijk het is om door te gaan, ver van huis en met veel kosten. Vorig jaar was ik amateuristisch bezig. Ik had geen coach, was alleen onderweg en moest zelf voor alles zorgen. Dit jaar heb ik een budget van ongeveer 90.000 euro, inclusief coach. Ik investeer in een site om mijn netwerk op de hoogte te houden en in signeerkaartjes die me voorstellen en de sponsors vermelden. Ik zorg voor zoveel mogelijk return voor sponsors.”

U stuurt een relatiegeschenk dat helemaal bij u past. Geld en andere praktische overwegingen spelen geen rol. Wat stuurt u?
Van den Bogaert: “Ik zou een ticket naar Vancouver schenken aan mijn familie, vrienden en iedereen die me de voorbije jaren geholpen heeft. Zo kunnen ze mijn droom mee beleven, me ondersteunen en mee vieren.”

U brieft de ontwerpers van uw huisstijl. Welke stijl spreekt u aan? Kleurgebruik? Lijnen? Sfeer?
Van den Bogaert: “Ik probeer voorlopig alles praktisch te houden en vooral goed en snel te communiceren. Ik doe alles zelf en ben ondanks mijn opleiding sportmanagement geen ervaren marketeer. Mijn site houd ik vrij sober, wat makkelijk, toegankelijk en snel is. De site vertelt wat ik doe, geeft verslagen en vermeldt sponsors. Een eventuele huisstijl moet dynamisch, krachtig, strak en overzichtelijk zijn, zoals mijn sport. Daarvoor spiegel ik me aan de logo’s van skikampioenen Michael Walchhofer en Marcel Hirscher.”

Hans Hermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content