Hoe organiseer ik een geslaagde cocreatie?

19/03/12 om 10:22 - Bijgewerkt om 10:22

Bron: Trends

Steeds meer bedrijven vragen om input van consumenten wanneer ze een nieuw product ontwikkelen. Cocreatie heet dat. Dankzij internet en sociale media is cocreatie relatief makkelijk te organiseren. Hoe begint u eraan?

Zoek de juiste mensen. Een geslaagde cocreatie begint met een goede conversatie. U hebt interessante, creatieve gebruikers nodig die vanuit verschillende perspectieven naar uw product kijken. Hebt u mensen in die gemeenschap die uw product verwerpen? Nodig ze uit. Geef iedereen voortdurend het gevoel dat u luistert en de input waardeert.

Stel de juiste vragen. U hebt creatieve ideeën nodig, geen onderzoek of analyse. Houd het proces leuk en zorg dat deze mensen er iets aan overhouden. Gebruik sociale media en/of een transparant onlineplatform.

Schakel enkele sleutelpersonen in. Aan uw kant moeten er een paar sleutelfiguren deelnemen, zoals ingenieurs en ontwerpers. Zo kan er een echte kruisbestuiving ontstaan. U kunt virtuele ontmoetingen organiseren tussen interne en externe creatievelingen, en voor speciale gelegenheden een paar innovatieve consumenten uitnodigen.

Bron: Entrepreneur.com

Lees meer over:

Onze partners