Het verschil zit 'm in kleine dingen

24/03/11 om 16:44 - Bijgewerkt om 16:44

Bron: Trends

Klanten betalen uw salaris. Het is dus belangrijk dat ze met een goed gevoel zaken doen met uw bedrijf. Ze willen geen hersenloze small talk met een verkoper of een "Belt u later nog eens terug" van een receptioniste. Wat willen ze wel?

Beloon uw trouwe klant. In uw jacht naar nieuwe klanten zou u ze bijna over het hoofd zien: de klanten die iedere week trouw uw producten afnemen. De loyale kern is het beste reclamebord voor de rest van de klanten. Noteer hun gegevens, geef ze een klantenkaart of een leuke korting na bijvoorbeeld vijf keer kopen. Of geef iets weg voor iedere nieuwe klant die ze naar uw website lokken.

Geef iets meer. Zet uw kostenbewustzijn af en toe opzij en verras uw klant met iets dat hij niet verwacht. Denk aan een gratis cadeauverpakking of een wifiverbinding waarmee hij gratis kan inloggen.

Wees persoonlijk. "Eh, daar weet ik niets van. Mijn collega kan u vast beter helpen." Vervolgens verbindt de medewerker de klant door, maar neemt de collega niet op. Gevolg? Verbinding verbroken. Zorg ervoor dat medewerkers zich eigenaar voelen van de vraag waarmee ze worden benaderd. Zo kan het ook: "Mijn collega zit niet op zijn plek, maar ik ga even kijken of ik hem kan vinden." Klantvriendelijk wordt het helemaal wanneer u laat weten met wie ze hebben gesproken en ze een direct nummer of e-mailadres krijgen.

Wees echt. Vaak zien we twee uitersten. De medewerker achter de balie die zonder oogcontact te maken uw product over de scanner haalt, of de totaal geforceerde verkoper met zijn small talk: "En meneer, lekker aan genieten van het winkelen vandaag?" Benader de klant op een natuurlijke, niet overdreven manier en stel oprechte vragen.

Bron: MT.nl

Onze partners