'Het nieuwe 49R zit in het hogere segment'

30/03/17 om 15:19 - Bijgewerkt om 15:53

Een kwarteeuw nadat het doek viel over 49R Jeans, komt het merk terug. Met dank aan twee Kortrijkse ondernemers met een nostalgische jongensdroom: Pieter Vandenbogaerde (marketeer) en Frédéric Sierens, die al twintig jaar actief is in de textielwereld.

'Het nieuwe 49R zit in het hogere segment'

Pieter Vandenbogaerde en Frédéric Sierens © .

Hoe lang hebben jullie deze comeback voorbereid?

Pieter Vandenbogaerde: "Twee jaar terug begonnen we ons te interesseren voor het verloren gegane merk. 49R was rechtenvrij en kon middels een procedure via het Merkendepot weer tot leven gewekt worden. Niet echt een moeilijke procedure, maar we hebben wel twee jaar de tijd genomen om alles tot in de puntjes voor te bereiden."

Vanwaar die interesse?

Frédéric Sierens: "Mijn vennoot heeft met Visueel Advertising een eigen marketingbureau. Hij kent dus de ondernemerswereld van binnenuit. In mijn geval lag dat anders: na twintig jaar voor anderen te hebben gewerkt in de modewereld, leefde de droom om zelf iets te doen. Pieter en ik kennen elkaar al jaren."

Wordt het een doorslag van het oude 49R, kledij voor iedereen?

Frédéric Sierens: "Wij willen het anders positioneren: in het bovensegment, met naast jeans ook T-shirts en sweaters. In een eerste fase alleen voor vrouwen. Wellicht in 2018 komt er ook een mannenlijn."

Wat met de productie? Gebeurt die in België?

Frédéric Sierens: "Daarvoor trekken we naar het buitenland. Het aanbod werd de voorbije weken aangemaakt in Tunesië en Portugal. De stoffen komen dan weer uit Italië. Die moeten zonder meer top zijn. Enkel in de buurt van Varese vonden we de topkwaliteit die we zochten."

Hoe gebeurt de verkoop?

Fréderic Sierens: "We gebruiken verschillende kanalen. In de retail is het niet meer of/of maar en/en. Daar zijn we rotsvast van overtuigd. We zoeken 49 dealers die ons aanbod willen afnemen en in hun winkels uitstallen. Een aantal grote namen hebben al toegezegd. Daarnaast leggen we de laatste hand aan ons digitaal aanbod. We werkten een unieke strategie uit, waarin de webshop deel uitmaakt van het dealernetwerk. Voor hen is online dus geen concurrent, maar een extra verkoopkanaal. Zo maken we elkaar sterker. We willen 49R Jeans in het uitstalraam zetten zoals het hoort: mooi, gemakkelijk verkrijgbaar, met een goede service en leuke gadgets. Een beetje zoals Apple doet. Het Apple-model leert ons dat de consumenten zich graag online informeren maar even graag naar een echte winkel trekken."

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners