Het geloof in abdijproducten

© .

Wat zijn abdijproducten en wat is de aantrekkingskracht ervan? Een kwestie van geloof(waardigheid).

Abdijkaas

Abdijkaas is een kaas die ambachtelijk geproduceerd wordt in een abdijkaasmakerij, zou je denken. Het past in de kloosterdoctrine die beïnvloed is door de regel van Sint-Benedictus. Die bepaalde dat monniken zich moesten toeleggen op ora et labora: bidden en handenarbeid. Abdijkaas is gemaakt van niet-gepasteuriseerde koemelk. Niet alle abdijen hebben nog kaasmakerijen. In de abdij van Averbode bijvoorbeeld wordt het basisproduct elders gemaakt en komt de kaas naar het klooster om er te affineren. Veel abdijkazen zijn enkel vernoemd naar een abdij.

Abdijbier

Het label Erkend Belgisch Abdijbier wordt enkel toegekend aan bieren die door een kloostergemeenschap worden gebrouwen of in naam verbonden zijn aan een abdij. Er moet dus een band zijn met een al dan niet nog bestaande abdij en er worden royalty’s betaald. Dat geld gaat naar liefdadige en culturele werken, het onderhoud van de abdij of naar een stichting als de abdij niet meer bestaat. Vaak wordt abdijbier niet meer in de abdij, maar onder licentie elders gebrouwen. Bekende voorbeelden van abdijbieren zijn Averbode (Brouwerij Huyghe), Affligem en Grimbergen (Alken-Maes), Keizersberg (Brouwerij Van Steenberge), Maredsous (Duvel-Moortgat), Leffe (AB InBev) en Tongerlo (Brouwerij Haacht). Heel wat mensen gooien abdijbieren op een hoopje met trappisten- of patersbieren. Trappistenbier moet aan enkele voorwaarden voldoen, waaronder gebrouwen worden in de abdijen van de cisterciënzerorde. Patersbieren zijn vernoemd naar een heilige zonder een verband met een abdij.

Marktpositie

Abdijkazen zitten in de groep van de halfharde kazen. Cijfers van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, wijzen uit dat die kazen de afgelopen jaren in een licht stijgende markt groeiden van 6,8 procent in 2001 tot 9 procent in 2014. Twaalf kilo kaas per hoofd aten de Belgen trouwens in dat jaar. In 2015 is er in ons land 935.000 hectoliter trappisten- en abdijbier gebrouwen. Dat is een kleine daling ten opzichte van 2014 (948.000 hectoliter). 51 procent is verkocht via supermarkten of drankenhandels, 49 procent in de horeca. De totale biermarkt in ons land is sinds 2007 gedaald van iets meer dan 9 miljoen hectoliter naar net geen 8 miljoen hectoliter.

Aantrekkingskracht

Wat maakt adbijproducten aantrekkelijk, zeker nu zo weinig mensen nog naar de kerk gaan? De Abdij van Averbode deed naar aanleiding van de opening van het belevingscentrum ‘Het Moment’ op 1 mei, twee jaar geleden een marktstudie met Why5-Research. Eric Seghers, econoom bij de Abdij van Averbode: “De consument wil een ‘persoonlijke opbrengst’, hij verwacht een kwalitatief en gezond product. Er is ook een sociale opbrengst: een deel ervan moet naar caritatieve instellingen gaan en er mag ook een opbrengst zijn voor de kloostergemeenschap. Die drie dingen moeten samen blijven.” Het mag voor de consument niet té commercieel worden, want dan verliezen de producten geloofwaardigheid.

Ad Van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content