Herinneringen in een digitale schoendoos

Kristiaan Mannaert, Trui Moerkerke en Mark Piessens © .
Roel Van Espen medewerker Trends

Hoe bewaar je grappige uitspraken van je kind? Of de speech van je vader op een familiefeest? Dat was het uitgangspunt voor Froomit, een mobiele applicatie om waardevolle momenten vast te leggen.

Vandaag zijn onze herinneringen vooral gebaseerd op foto’s”, zegt oprichter Mark Piessens. “Bovendien worden die vaak zomaar ergens opgeslagen, waardoor ze op termijn verloren geraken in de digitale jungle. Met Froomit vinden we het bewaren en herbeleven van herinneringen opnieuw uit.” Bij het vastleggen van een stukje tekst, een foto of een video vraagt de app om die meteen toe te wijzen aan de juiste persoon, activiteit of gebeurtenis. Op een intuïtieve manier worden daardoor enkel de herinneringen bewaard die er écht toe doen.

“Zie het als een digitale schoendoos”, zegt Piessens. “Maar dan eentje waarin elke herinnering optimaal herbeleefd wordt. Uniek is ook het gebruik van de augmented-realitytechnologie: die zorgt ervoor dat videoherinneringen kunnen afgeprint worden op bijvoorbeeld een kerstkaart.”

Mark Piessens heeft een internationale carrière van twintig jaar in de banksector achter de rug. Na omwegen in Londen en Singapore startte hij begin januari 2015 in eigen land met Froomit. “De ontwikkeling en lancering hebben we zelf gefinancierd”, zegt hij. “Voor de verdere stappen zijn we op zoek naar extra investeerders.”

Froomit werd uitvoerig getest en gecertificeerd door het testplatform van de mobiele operator Mobile Vikings. De eerste commerciële versie van de app is sinds vandaag beschikbaar voor de iPhone. Ze wordt ook officieel voorgesteld tijdens de KBC Securities Entrepreneurial Summit 2015.

Het project werd al geselecteerd voor het acceleratorprogramma StartIt@KBC en voor het Combell Cloud Angel Webfund.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content