Hans Crijns (Vlerick Business School): 'De geur van het wild verblindt de jager'

27/06/14 om 11:46 - Bijgewerkt om 11:46

Het impulscentrum voor groeimanagement van middelgrote bedrijven iGMO bestaat 20 jaar. Hans Crijns, partner bij Vlerick Business School, blikt in Z-talk Goossens samen met Karel Cardoen van de gelijknamige autosupermarkten terug op die afgelopen twee decennia.

Hans Crijns (Vlerick Business School): 'De geur van het wild verblindt de jager'

© KZ

Intussen schoolde iGMO 220 ondernemers bij. Voorwaarde is wel dat ze zelf eigenaar zijn van hun bedrijf en minstens 50 werknemers hebben. Een keer per jaar verzamelt een honderdtal van hen in een afgelegen plaats om te filosoferen over groei. Intussen groeide tussen deze entrepreneurs een hechte band en kunnen ze vertrouwelijk met elkaar omgaan, waardoor ze een klankbord kunnen zijn voor elkaar.

Ook Hans Crijns is vaak de steun en toeverlaat van ondernemers, die voor fundamentele keuzes komen te staan. Wanneer ze raad nodig hebben is er telkens een top drie van vragen waar ze mee worstelen. "Ik kan een mooie acquisitie doen of ik heb een aanbod gekregen dat ik niet kan afslaan of ik heb problemen van familiale aard," vertelt hij. "Als een bedrijfsleider een mooi bod krijgt op zijn bedrijf stel ik niet meteen een vraag. Ik zeg hem: onmiddellijk doen! Dat is dan altijd een hele schok voor die persoon, want eigenlijk wil hij niet verkopen," meent Crijns. "En als ze twijfelen over een overname die ze willen doen, zeg ik, pas op! De geur van het wild verblindt de jager."

Z-Talk Goossens vanaf zaterdagochtend 11 uur op Kanaal Z of via deze link.

Lees meer over:

Onze partners