Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

26/03/15 om 10:25 - Bijgewerkt om 10:25

'Handelaars hebben zelf schuld aan de crisis in hun sector'

Het land is volgebouwd met winkels en die lijken te veel op elkaar. Een structureel probleem waar de sector zelf verantwoordelijk voor is. Dat zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

'Handelaars hebben zelf schuld aan de crisis in hun sector'

© istock

De Belgische handel heeft er een heel slecht 2014 op zitten. Dat is voor de handelsfederatie Comeos nog eens het signaal om een verlaging van de loonkosten en het uitstel van een btw-verhoging te eisen. Maar die maatregelen lossen het overaanbod en het gebrek aan visie in de sector niet op.

Comeos bundelde vandaag genoeg cijfers om de meest onverbeterlijke optimist depressief te krijgen: bijna 3000 werknemers in de retail verloren hun job of dreigen hun job te verliezen, het aantal winkels blijft dalen en in tien jaar is de rentabiliteit met 20 procent gezakt. Retail is al een sector met flinterdunne marges. De malaise zal nog slachtoffers eisen.

Delen

'Handelaars hebben zelf schuld aan de crisis in hun sector'

Zelf stelt Comeos een aantal overheidsmaatregelen voor om de loonkosten en fiscale druk op de sector op de handelaars te verlichten. Er bestaat geen twijfel dat hoge belastingen een molensteen zijn rond de nek van de handelaars. Zoals in andere arbeidsintensieve sectoren, is een verlichting van de fiscale druk inderdaad broodnodig. Daarnaast is de handelsfederatie ook geen voorstander van een btw-verhoging in het kader van de taxshift, want die geeft de consumptie nog meer een knauw. Dat is een brug te ver, de middenstand is niet het hele land. Een verschuiving van lasten op arbeid naar consumptie is globaal een goede zaak voor onze economie.

De overheid kan eigenlijk niet meer dan een lepeltje siroop geven om de bittere realiteit te verdoezelen. Het land is volgebouwd met winkels en die lijken te veel op elkaar. Een structureel probleem waar de sector zelf voor verantwoordelijk is. Ondanks een dalend aantal handelszaken, is het aantal vierkante meters winkeloppervlakte gestegen. De meeste ketens schermen altijd met hun unieke locaties. Maar die sterkte is al lang afgevijld door het overaanbod aan winkels en de alomtegenwoordige bedrijfswagen met bijbehorende tankkaart. Even in de auto moeten zitten, is al lang geen obstakel meer om te winkelen. Het is onvermijdelijk dat de sector dan een moeilijke periode moet doormaken. Enkel retailers met een sterke positionering en een goed concept zullen floreren.

Lees meer over:

Onze partners