Groei ‘hacken’ vervangt marketing

© .
Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

Auteur Sean Ellis ontleedt in het praktisch boek ‘Growth hacking’ de kunst een softwarebedrijf te laten groeien met weinig tot geen marketingbudget.

Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar ooit was Airbnb het best bewaarde geheim van reishackers en couchsurfers.

LinkedIn was het exclusieve domein voor topmanagers en recruiters. Facebook was het zielige stiefbroertje van My-space en Uber was een armlastige start-up die geen enkele kans maakte tegen machtige taxibedrijven. Hoe zijn die bedrijven erin ge-slaagd uit te groeien tot de powerhouses die ze nu zijn?

Niet door simpelweg een goed product te maken en dan maar af te wachten of het aanslaat. Aan hun buitengewone groei ligt een zorgvuldig toegepaste methodologie ten grondslag. Growth hacking heet de kunst een software- of webservicebedrijf te laten groeien met weinig tot geen marketingbudget. Sean Ellis ontleedt die kunst in een praktisch boek. De auteur is de CEO en de medeoprichter van GrowthHackers.com, een vooraanstaande onlinecommunity voor growth hackers, met wereldwijd 1,8 miljoen gebruikers.

Ellis brengt het verhaal van Airbnb, een onlinemarktplaats voor de verhuring en de boeking van privé-accommodaties. Airbnb wist mee te surfen op de populariteit van Craigslist, het gecentraliseerde netwerk van onlinegemeenschappen in de Verenigde Staten.

De bollebozen van Airbnb bouwden een slimme bot waarmee listings die op Airbnb werden geplaatst, met één druk op de knop ook op Craigslist verschenen. Door die op Craigslist geplaatste post te voorzien van een link naar Airbnb, kon Airbnb profiteren van de enorme hoeveelheid gebruikers van Craigstlist en zo een sterke groei forceren.

Een ander voorbeeld is dat van Spotify en Facebook. Telkens als iemand via Spotify naar een song luistert, komen de titel en een link ernaar op Facebook.

De voorbeelden verklaren waarom alsmaar meer applicaties aan de gebruikers vragen in te loggen via Facebook, Twitter of LinkedIn en tegelijk ook toegang vragen naar zowat alle smartphone-informatie.

Door growth hacking is een nieuw tijdperk van marketing aangebroken, stelt Ellis. Een tijdperk waarin de scheidslijnen tussen data-analyses, coderen en marketing verdwenen zijn. Een tijdperk ook waarin grote marketingcampagnes plaats- maken voor kleine experimenten en het continue testen van campagnes.

Marketeers hebben veel meer technische en analytische vaardigheden en zijn niet langer afhankelijk van ontwikkelaars.

Volgens Ellis is growth hacking niet alleen een zaak van hippe start-ups, maar maken ook gevestigde bedrijven als IBM, Wal-Mart en Microsoft er gebruik van. De auteur geeft ook tips aan teams en organisaties uit alle bedrijfstakken om hun klantenkring en marktaandeel te vergroten.

Sean Ellis, Hacking Growth. De methode achter het succes van de toonaangevendste bedrijven, Lev, 2017, 318 blz., 24,99 euro

Partner Content