Friends of P.: de helpende geeks

© .
Roel Van Espen medewerker Trends

Mensen helpen die problemen hebben met hun smartphone, televisie, computer of internetverbinding: dat is de missie van Friends of P.

Joke De Nul, een van de bedenkers van Friends of P, werkte als communitymanager op het onlineklantenforum van het telecombedrijf Proximus. Ze stelde vast dat veel vragen niet gingen over Proximus-producten. Vaak konden die niet vanop afstand worden opgelost. Ze merkte ook dat nogal wat forumbezoekers bereid waren anderen te helpen.

Met financiële hulp van het Proximus Innovatieteam werd Friends of P opgestart. “Dat is een groep mensen die gepassioneerd zijn door technologie en anderen willen helpen als die problemen hebben met hun geconnecteerde toestellen”, zegt ze. “De meeste van diegeeks werden al door vrienden en familie ingeschakeld bij computer- of internetproblemen. Via Friends of P doen ze dat nu ook voor andere mensen in hun buurt.”

Het jonge bedrijf, dat nog in een aparte vennootschap moet worden gegoten, opereert sinds november vanuit de Innovation Lounge van Proximus in Brussel. De vijf mensen die er voltijds actief zijn, hebben inmiddels een netwerk van honderd actieve geeks uitgebouwd. Die legden tot nu zo’n 250 huisbezoeken af bij particulieren. Ze worden niet betaald, maar krijgen aankoopbonnen en punten waarmee ze smartphones kunnen bestellen.

“We hebben goed gekeken naar initiatieven als het Amerikaanse Geek Squad”, zegt Joke De Nul. “Maar we denken dat wij een betere formule hebben. Het is onze bedoeling een businessmodel uit te werken waarin zowel Proximus als de geekcommunity zich kunnen vinden. We willen ook aantonen dat er voldoende klanten voor onze diensten willen betalen. Als we ons model in België kunnen verfijnen, moet het ook lukken om dit in het buitenland op te zetten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content