Fit20 start internationale expansie in België

© Wim Kempenaers

Met zijn eerste vestiging in Kraainem lanceert fit20 een nieuw fitnessconcept in ons land. Het is gericht op de professional in maat- of mantelpak. Omkleden of douchen hoeft niet. “Fit20 mikt op 150 vestigingen in België in tien jaar.”

Een kantoorgebouw aan het Vierarmenkruispunt in Kraainem, elf hoog, met een indrukwekkend uitzicht op het Zoniënwoud. Hier huist de eerste studio van fit20 in ons land. De acht fitnesstoestellen zien er op het eerste gezicht klassiek uit, de nieuwe formule is dat niet: een training van welgeteld twintig minuten, één keer in de week, zou volstaan voor een optimaal resultaat. Het klinkt te mooi om waar te zijn. “Zo reageert iedereen”, lacht Walter Vendel, de Nederlandse oprichter en de CEO van fit20. “Maar onze trainingsmethode werkt.”

Ze is gebaseerd op de principes van training met hoge intensiteit, legt Vendel uit. “Je vraagt van je lichaam meer dan het kan en daardoor falen je spieren tijdelijk. Dat geeft een prikkel aan de hersenen, die ervoor zorgt dat je lichaam zich aanpast en je spieren sterker worden. Het probleem is dat de meeste mensen tijdens een training binnen hun comfortzone blijven. Dan mogen ze zich drie keer per week een uur lang in het zweet werken, zoals de klassieke methodes vooropstellen. Als ze niet tot het uiterste gaan, dan zien ze weinig resultaat en verliezen ze hun motivatie. Vandaar het grote aantal afhakers in sportscholen.”

Zonder zweten

De fit20-formule heeft volgens Vendel nog meer voordelen: je voert de bewegingen erg traag en gecontroleerd uit, waardoor je geen spierpijn krijgt, de kans op blessures kleiner wordt en je niet zweet. Dat laatste komt ook omdat je traint in een tot 17 graden gekoelde ruimte. “Je hoeft je dus niet om te kleden of te douchen, waardoor je nog meer tijd wint.” Eén training per week volstaat. “Meer is zelfs niet aangewezen, want je lichaam heeft die hersteltijd nodig.” Daarnaast kun je wel andere sporten doen. “De echte sportliefhebber doet dat ook, want dit is functionele fitness, niet iets dat je puur voor de fun doet.”

“Gemiddeld word je binnen drie maanden 20 procent sterker”, zegt Vendel. “Dat merk je als je gaat fietsen, skiën of golfen, maar ook in het dagelijkse leven. Je rent makkelijker de trap op, je tilt makkelijker een zware boodschappentas op, rugpijn vermindert, tuinieren gaat beter. Omdat we in onze trainingen alle spiervezels aanpakken, krijg je niet alleen meer spierkracht, maar ook je conditie en lenigheid verbeteren en je vetpercentage gaat naar beneden.”

Persoonlijke begeleiding

“We werken op afspraak en altijd onder persoonlijke begeleiding, want je kunt jezelf niet tot het uiterste brengen. Net op het moment waarop jij wilt stoppen, daar wordt het rendement het grootst. Dan moet er iemand naast je staan die je aanmoedigt om nog tien tellen vol te houden. Daarmee gaan we in tegen de tendens in fitnessscholen om almaar minder begeleiding in te zetten – personeel is duur.”

Met een prijs per sessie vanaf 22,5 euro en een abonnementsprijs van ongeveer 100 euro per maand, situeert fit20 zich in het hoogste segment van de fitnessmarkt. “Toch maken wij, met onze kortere en minder frequente trainingssessies, de personal trainer toegankelijk voor een breder publiek”, maakt Vendel zich sterk. “In het klassieke concept betaal je makkelijk 50 euro per uur voor die persoonlijke begeleiding, en dat liefst een paar keer per week. Dat kunnen de meeste mensen zich niet veroorloven.”

51 vestigingen

De methode was niet nieuw. “In de Verenigde Staten wordt ze al dertig à veertig jaar toegepast, maar niemand had ze ooit in een concept gegoten waarmee je een business kunt opzetten.” Dat deed Vendel wel. Hij begon in 2005 met een eerste studio in Nederland. Toen het concept goed van de grond bleek te komen, maakte hij er een franchiseformat van. In 2014 waren de 51 Nederlandse vestigingen goed voor een omzet van 2,8 miljoen euro, een stijging van 55 procent tegenover 2013. “We willen groeien naar 300 Nederlandse vestigingen. Hoe meer studio’s, hoe sterker ons merk, en hoe moeilijker het wordt om het concept te imiteren.”

“We gaan vanaf nu ook internationaal.” Te beginnen in ons land dus. Marc God, een Nederlander die al tien jaar in België woont en actief is als coach van topmanagers, is de master-franchisenemer voor de Belgische markt. “Fit20 mikt op 150 vestigingen in België in tien jaar tijd. Daarvan zullen er dit jaar nog vijf opengaan. Naast Kraainem komen er studio’s op het Ambiorixplein en de Louizalaan in Brussel, één in Antwerpen en één in Gent. In en rond Brussel is er ruimte voor minstens tien studio’s. Ook Namen, Luik, Leuven en Brugge staan op ons verlanglijstje. We zoeken vooral locaties in stedelijke gebieden met minstens 60.000 inwoners.”

Karin Eeckhout

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content