'Elk bedrijf moet sociaal denken en ondernemen'

07/10/16 om 17:49 - Bijgewerkt om 18:34

De tijd dat 'sociaal' en 'ondernemen' een contradictie was, ligt achter ons. Bedrijven en sociale ondernemers kunnen en moeten samen de maatschappij vormgeven. Dat is de stelling van het nieuwe boek Allemaal Sociaal 3.0. Projecten bij Colruyt en Renault, of een starter als Boops-'n-Burps, bieden inspiratie.

Drie succesvolle voorbeelden maken duidelijk hoe het nieuwe maatschappijmodel werkt. Begin dit jaar werkte Colruyt Group een proefproject uit met het OCMW van Kortrijk en het stadsbestuur om kwetsbare gezinnen gezond en goedkoop te leren koken en eten. Het OCMW, dat de noden van de doelgroep kent, selecteerde honderd testgezinnen. Die krijgen twee keer per maand Aan tafel in 1-2-3 euro toegestuurd, een receptenboekje met makkelijke, gezonde recepten met bijpassend boodschappenlijstje. De ingrediënten kosten maximaal 3 euro per portie en zijn te vinden in de gewone Colruyt-winkels. Het gaat dus niet over aparte voedselpakketten of een parallel circuit, waardoor het project niet stigmatiserend of betuttelend is. Wegens succes wordt het nu ook in Antwerpen opgezet. Ook Colruyt wint, want de keten lokt een nieuwe doelgroep naar de winkels. Bovendien blijken ook andere mensen, zoals studenten en minder kapitaalkrachtige ouderen, gecharmeerd door het concept.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners