Een verloren opdracht is nog geen verloren klant

25/11/10 om 14:37 - Bijgewerkt om 14:37

Bron: Trends

U hebt veel tijd geïnvesteerd in gesprekken met uw prospect. Inhoudelijk en technisch zat u beiden op dezelfde golflengte. Toch krijgt u de opdracht niet. Schrijf de prospect een aardige brief (en geen mail). Wat moet daar in staan?

- U hoeft uw teleurstelling niet te verbergen, maar pas op voor een verwijtende toon. Houd de brief kort, zakelijk en vriendelijk.
- Open neutraal met de constatering dat de opdracht niet naar uw bedrijf is gegaan. U kunt daarbij verwijzen naar de afwijzingsbrief of -mail. Noem nooit de naam van de concurrent die de opdracht gekregen heeft.
- Geef aan dat u het jammer vindt dat u de opdracht niet hebt gekregen, maar bedank de klant voor de kans die hij u heeft geboden.
- Zeg dat u het persoonlijke contact zeer op prijs stelt en dat u hoopt bij een volgende opdracht opnieuw mee te mogen dingen.
- Schrijf tot slot dat u graag wilt weten hoe u met uw product of dienst beter kunt aansluiten bij de wensen van de klant. Kondig aan dat u daar binnenkort over belt. De meeste prospects zitten niet te wachten op zo'n telefoontje, maar u hebt het recht te weten waarom de opdracht niet naar uw bedrijf is gegaan.

Bron: Verkopersonline.nl

Lees meer over:

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

TrendsInformation Services

Permanent verbonden

Permanent verbonden

Nauwelijks 20 jaar geleden verschenen de eerste pc's met internetverbinding. Vandaag ...

Onze partners