Een nieuwkomer integreren in 6 stappen

10/10/11 om 11:17 - Bijgewerkt om 11:17

Bron: Trends

Bedrijven die nieuwe medewerkers geen goede ontvangst geven, zijn zelf de oorzaak van misverstanden en ondermaatse prestaties. Een integratieparcours is dan ook cruciaal voor een geslaagde start. Zo'n parcours bestaat uit zes stappen.

1. Voorbereiding. Een goede integratie begint vóór de dag dat de nieuweling begint. Hij moet zich 'verwacht' voelen door een telefoontje of een mail om een eerste ontmoeting met zijn manager of een hr-verantwoordelijke af te spreken op de dag van aankomst. Vermijd logistieke fouten en controleer zijn werkplek (bureau, computer, telefoon...).
2. Onthaal. Het onthaal is het sleutelmoment dat de eerste indruk maakt. Het is belangrijk dat de manager aanwezig is. Die moet eerst de essentiële informatie verstrekken, zoals de ligging van de bureaus, de eetgewoonten, de badge...
3. Ontmoeting. Op de eerste dag kunt u een lunch met de directe collega's organiseren. Daarna stelt u geleidelijk andere medewerkers voor: eerst de mensen met wie de nieuwkomer dagelijks zal samenwerken, daarna de andere collega's die belangrijk zijn voor zijn opdracht.
4. Communicatie. Informatie over de onderneming is noodzakelijk, maar hoeft niet op de eerste dag gegeven te worden. De nieuwe medewerker zal beter kunnen luisteren als alle praktische details geregeld zijn.
5. Opleiding. Behalve een technische vorming voor zijn eigen functie moet de nieuweling ook kennis verwerven van de andere functies, zodat hij de algemene werking en cultuur van het bedrijf begrijpt.
6. Opvolging. Een regelmatige opvolging (eerste week, eerste maand, eerste trimester) verzekert dat de integratie vlot verloopt en mogelijke problemen worden opgelost.

Bron: Management

Lees meer over:

Onze partners