Een computer die uw vragen begrijpt: ‘Hoeveel omzet heb ik gehaald?’

© Photo News
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Wanneer u een vlucht via het internet boekt, is dat redelijk omslachtig. U moet allerlei gegevens invoeren in een weerbarstig online formulier met drop-downmenu’s. Wat als u gewoon in een zoekbalk hoeft in te tikken ‘ik wil volgende week van Brussel naar Helsinki vliegen in business’?

Dat is een van de toepassingen van de een jaar oude in Leuven opgerichte nv Smartspoken. Dirk Stevens, altijd op zoek naar manieren om de barrière tussen mens en software te verkleinen, zag een opportuniteit en trok naar de KU Leuven om er een expert in de natuurlijke taaltechnologie te zoeken en zijn eigen kennis over data-analyse aan te vullen. Jan De Belder, die onderzoek deed naar natuurlijke taal, werd zijn vennoot.

Hoe zorgde Smartspoken ervoor dat de computer de context van een gewone vraag begrijpt, terwijl heel wat ondernemers al hun tanden stukbeten op het semantische internet? “Als je een zin intikt waarin je zegt dat je van Brussel naar Helsinki wil vliegen, dan begrijpt de software dat het gaat om een vlucht tussen twee steden”, legt Stevens uit.

“De reden waarom veel bedrijven hun tanden stukbeten op de semantische interpretatie van zinnen op het internet is dat ze het hele probleem willen oplossen. Wij kijken naar het businessdomein van de klant en configureren de software zo dat de scope van het probleem wordt verkleind. Bij de zoekbalk op de site van de reisagent hoef je niet te vragen wie Albert Einstein was, want die zin zal de software niet begrijpen.”

De Leuvense starter, die een plaatsje bemachtigde in de incubator StartIt@KBC, heeft met de reisspecialist Omnia Travel een klant in de reissector, doet volop aan prospectie en ziet ook toepassingen voor webshops en online vastgoedsites. “We zijn ook bezig met een toepassing voor business intelligence“, zegt Dirk Stevens. “U zou dan bijvoorbeeld de data van uw bedrijf kunnen bevragen met vragen als ‘hoeveel omzet heb ik gehaald?'”

Dirk Stevens zette Smartspoken in de steigers met eigen middelen en een klein half miljoen euro steun van de Vlaamse onderzoekscentra iMinds en IWT en haalde eind vorig jaar kapitaal op bij The CoFoundry, de incubator van het Kontichse technologiebedrijf Cronos Groep. Het verdienmodel is gebaseerd op jaarlicenties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content