Een betere werkorganisatie in vier stappen

Hebt u aan het einde van de werkdag een onbevredigd gevoel? Hebt u sommige taken niet kunnen afwerken, bent u vaak afgeleid of lijken anderen uw agenda te bepalen? Vier tips om de controle terug te krijgen.

Schep orde in uw slagveld. Ligt uw bureau er regelmatig als een slagveld bij? Hoe meer er op uw bureau ligt, hoe meer kans dat u wordt afgeleid tijdens uw werk: ‘Oh ja, dat ook nog’ of ‘Dat leg ik hier om het zeker niet te vergeten’.
TIP: Gooi al uw Post-its en losse briefjes weg en gebruik één notaboekje. Dat boekje wordt dan de enige ‘voordeur’ in uw werksysteem. Geen stress meer: u weet dat alles wat u niet mag vergeten in dat ene boekje staat.

Plan van achter naar voren. Plant u ook uw agenda vol van maandag tot vrijdag? Om dan op te merken dat u vrijdag niet alles klaar heeft gekregen?
TIP: Begin uw planning op vrijdagmiddag en werk zo naar voren. Zo vermijdt u dat u vrijdag allerlei zaken snel moet afwerken of gestrest het weekend in gaat.

Verdeel uw werk efficiënt. Blokkeer uw agenda voor terugkerende taken en wijk hier zo weinig mogelijk van af.
TIP: Plan in de voormiddag korte operationele zaken in: e-mails, telefoon, kruimels van gisteren. In de namiddag is het tijd voor langere meetings en langere taken aan uw bureau.

Round-up van de week. Neem eens de tijd om op het einde van de week op te schrijven wat er is gebeurd (wat ging er goed, wat ging er minder goed) en wat u volgende week gaat oplossen. Stuur het naar uw baas of een goede collega. Dan kunt u rustig op weekend vertrekken, want uw persoonlijke harde schijf is leeg.


Bron: Kluwer Opleidingen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content