De professionele jacht op verspilling

01/06/12 om 18:46 - Bijgewerkt om 18:46

Bron: Trends

Meer dan anders hebben bedrijven in economisch woelige tijden aandacht voor kostenbeheersing. Volgens de consultants van Expense Reduction Analysts (ERA) kunnen bedrijven gemiddeld een vijfde van hun kosten reduceren.

De professionele jacht op verspilling

© Reuters

De Bel-20-bedrijven verspillen 4 miljard euro per jaar. Tenminste, dat berekende Expense Reduction Analysts (ERA) in 2008. ERA, een netwerk van consultants gespecialiseerd in kostenbeheersing, stelde toen vast dat zijn klanten ongeveer een tiende van hun omzet spendeerden aan algemene uitgaven. Van die 10 procent kon gemakkelijk een vijfde bespaard worden. Toegepast op de Bel-20 kwam dat overeen met die 4 miljard euro.

ERA, dat ondertussen twintig jaar actief is, hanteert nog altijd de vuistregel dat een bedrijf gemiddeld een vijfde van zijn niet-strategische uitgaven kan reduceren. Vorig jaar wisten de consultants van ERA voor rekening van hun Belgische klanten meer dan 5 miljoen euro te besparen op hun niet-strategische of overheadkosten, een stijging van een kwart vergeleken met vorig jaar.

"Zeker in crisistijden vinden ondernemingen dat kostenbeheersing een deel moet uitmaken van de bedrijfsvoering", zegt Johan Van Delm, managing partner van ERA in België. "Dat merken wij ook in België waar de ERA-consultants zo'n 70 miljoen euro niet-strategische uitgaven in portefeuille hebben. Dat is 40 procent meer in vergelijking met vorig jaar. Een bedrijfsleider gaat ervan uit dat de vermindering van de uitgaven de snelste manier is om extra winst te genereren. Het is eenvoudiger om uitgaven te optimaliseren dan meer omzet te halen."

Bureaus die gespecialiseerd zijn in de verlaging en de optimalisering van de kosten hebben zich in het begin van de jaren tachtig ontwikkeld. Aanvankelijk hielden ze zich vooral bezig met bedrijven in moeilijkheden. Kostenverlaging werd toen gezien als een oplossing voor afnemende prestaties. Vervolgens breidde de praktijk zich uit tot de hele privésector. Er hebben zich in de loop van de jaren steeds meer adviesbronnen voor kostenverlaging aangediend, gaande van Business Cost Management (opgericht in 1993) tot de site costkiller.net (2003). Een toenemend aantal algemene adviesbureaus pakt uit met blogs over het onderwerp en zowel bij kmo's als grote ondernemingen slaat de boodschap aan.

Een onderzoek van ERA toont aan dat in Europa 83 procent van de bedrijven de afgelopen drie jaar hun overheadkosten hebben geanalyseerd en zo geld konden sparen. In België lag dat percentage zelfs op 91 procent. "Maar de meeste bedrijven beschikken meestal niet over de tijd en de deskundigheid voor een diepgaande analyse. Met niet-strategische uitgaven hebben we het over kostenposten als energie, kantoormateriaal, telecom, zakenreizen, schoonmaak, drukwerk en afvalverwerking. Vaak wordt ten onrechte gedacht dat de prijszetting in deze kostencategorieën al concurrentieel is en dat een besparingsanalyse niet loont. Toch kan een bedrijf hier 15 tot 25 procent besparen."


Een concreet voorbeeld is Brussels Airlines dat een tijd op zoek was naar manieren om de inkoopmarges te reduceren zonder afbreuk te doen aan de dienstverlening. Hoewel de uitgaven in niet-strategische categorieën zoals kantoorbenodigdheden en koerierskosten streng gecontroleerd werden, had de top van de Belgische luchtvaartmaatschappij het gevoel dat het nog rendabeler kon . Daarvoor deed het een beroep op ERA. Brussels Airlines slaagde erin om in korte tijd 17 procent te besparen op kantoor- en koerierskosten.

Na de kostenbesparingen gaan de vrijgekomen middelen naar de verhoging van de winstmarge (bijna 73 %) en efficiëntie (bijna 67 %). 36,7 procent investeert deze middelen in bestaande markten en 17,9 procent investeert de middelen in O&O. Van alle Europese bedrijven gebruiken de Belgische ondernemingen de vrijgekomen middelen het meest om hun winstmarge te verhogen (85 %).

Alain Mouton

Onze partners