De donkere zijde van de app-economie

12/05/16 om 16:10 - Bijgewerkt om 16:26

Start-ups met een app die zich vastklikken aan een groot sociaal netwerk, hebben vaak een kwetsbaar businessmodel. Dat ondervond de succesvolle Belgische Instagram-app Qrtd. "Als het netwerk de regels verandert, kan het plots einde verhaal zijn."

Het verhaal van Qrtd (uitgesproken als 'curated') is dat van een start-up volgens het boekje. De initiatiefnemer, Kristof Van Brussel, vertrok van een pertinent inzicht: beelden op Instagram (een mobiele app om foto's en video's te delen) blijven hangen in de feeds van de gebruikers, terwijl het creëren van collecties beeldmateriaal een meerwaarde zou kunnen bieden. Zo'n feed is de berichtenstroom die gebruikers te zien krijgen, op basis van de accounts van andere gebruikers die ze volgen. Van Brussel nam deel aan pitchnachten om zijn idee voor te stellen, investeerde in de ontwikkeling van een app en had in mei 2013 zijn eerste gebruiksklare systeem klaar. Qrtd groeide zo uit tot een dienst: gebruikers verzamelen Instagram-foto's en publiceren die via eigen apps. Wie die publicaties wil bekijken, kan die apps downloaden, zelfs zonder Instagram-account.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners