Cold calling: niets om bang voor te zijn

10/04/12 om 14:33 - Bijgewerkt om 14:33

Bron: Trends

Veel mensen vinden cold calling het meest intimiderende onderdeel van het verkoopproces. Maar als u wilt dat uw orderportfolio groeit, zult u nieuwe klanten binnen moeten halen. Met deze tips wordt elke cold call een warme oproep.

Weet wie uw prospects zijn. Lees kranten, vakbladen en websites om zo veel mogelijk te weten te komen over de bedrijven of mensen die u belt. Zo kunt u een gesprek beginnen over uw prospect in plaats van over uzelf.

Verzin een goede openingszin. U hebt ongeveer twintig seconden om de interesse van de beller te wekken. Denk na over een passende begroeting en de manier waarop u zichzelf voorstelt, bedenk wat u gaat zeggen over zijn bedrijf, hoe uw product of dienst daarbij past en met welke vraag u het gesprek vervolgens opent.

Maak bondgenoten van telefonistes. ...en secretaresses en receptionisten (iedereen die tussen u en uw prospect staat). Deze mensen kunnen u waardevolle informatie verschaffen en zij zijn degenen die uiteindelijk bepalen of u uw prospect al dan niet te spreken krijgt.

Verlies uw doel niet uit het oog. Begin geen uitgebreid verkoopverhaal aan de telefoon. Ontdek het een en ander over uw prospect en vraag om een afspraak. Als een prospect eerst wat info via e-mail wil, vraag bijvoorbeeld in welke informatie hij specifiek geïnteresseerd is en welke relevant is voor zijn onderneming.

Voorkom veel gemaakte blunders. Doe niet alsof u de prospect al jaren kent en vraag ook niet of u gelegen belt. Het eerste komt onoprecht over, het tweede geeft de beller een makkelijke aanleiding om onder het gesprek uit te komen.

Managersonline.nl

Lees meer over:

Onze partners