CEO Viessmann: 'Een oorlog win je niet in de kazerne'

19/02/13 om 16:49 - Bijgewerkt om 16:49

Bron: Trends

Patrick O ging in 1991 bij Viessmann aan de slag. Sinds 2003 staat hij aan het hoofd van de Belgische en Luxemburgse tak van het Duitse familiebedrijf. Hij kreeg zijn beste advies van André Vandeput.

CEO Viessmann: 'Een oorlog win je niet in de kazerne'

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

"André Vandeput, mijn voorganger als algemeen directeur van Viessmann Belux, was ook mijn mentor", zegt Patrick O. "Hij leerde me dat een oorlog altijd wordt gewonnen op het front, nooit in de kazerne. Als er in het hoofdkantoor een vertegenwoordiger rondliep, durfde hij met een gezapig Antwerps accent te zeggen: 'Hier staan genoeg ketels. Aan mij ga je er dus geen verkopen. Maak dat je buiten bent!'"

"Ik ga nog regelmatig op klantenbezoek", zegt O. "Dat is altijd een uitdaging. Het is veel gemakkelijker je dag te vullen met kantoorwerk, besprekingen en vergaderingen. Voordat je het goed weet, is de dag voorbij. Maar door bij de klanten te zijn krijg je informatie over hoe de klanten je bedrijf ervaren. Je krijgt een duidelijk zicht op de processen die fout lopen. Je vormt je een beeld van je sterktes, maar ook van je zwaktes. De klant voelt zich ook meer betrokken bij je bedrijf, omdat hij de kans krijgt zijn grieven te ventileren."

Nu Batibouw in aantocht is, brengt O het advies van zijn voorganger nog meer in praktijk dan anders. "Op Batibouw ben ik elf dagen aanwezig. Daarom niet de hele dag, maar voldoende om voeling te hebben met wat leeft bij de particulieren en bij de klanten." Die benadering blijkt te renderen: sinds het aantreden van O is het personeelsbestand van Viessmann Belux gestegen met de helft en is de omzet verdrievoudigd.

Onze partners