Carpoolen met de bedrijfswagen: Mag dat?

15/05/16 om 09:20 - Bijgewerkt op 13/05/16 om 19:45

Is carpoolen met de bedrijfswagen eigenlijk verboden, zelfs als het bedrijf dat niet expliciet zegt?

Carpoolen met de bedrijfswagen: Mag dat?

© iStock

Een Franse werknemer werd ontslagen omdat hij zijn bedrijfswagen gebruikt had om te carpoolen. Hij had geregeld werknemers van andere bedrijven meegenomen. De vergoeding die hij daarvoor kreeg, stortte hij voor een goed doel, maar zijn werkgever vond dat niet relevant. Is carpoolen met de bedrijfswagen dan verboden, zelfs als het bedrijf dat niet expliciet zegt?

Car policy

Een werkgever die een firmawagen ter beschikking stelt en de werknemer toelaat die wagen ook voor privé-doeleinden te gebruiken, gunt de werknemer een voordeel in natura. Maar de Belgische wet bepaalt niet hoe dat voordeel juist ingevuld moet worden. Een heldere car policy is daarom van het grootste belang. Dat is een bindende handleiding voor het gebruik van de bedrijfswagen. Ze bepaalt niet alleen wie de wagen mag gebruiken, maar ook in welke omstandigheden de wagen gebruikt mag worden. Zo staat er onder meer vaak een verbod in op het gebruik van de wagen voor het geven van rijlessen of voor deelname aan racewedstrijden op straat.

De werkgever doet er ook goed aan in de car policy een verbod op te nemen voor het gebruik van de wagen voor andere professionele activiteiten. In de krant doken al berichten op over Uber-chauffeurs die hun firmawagen (en tankkaart) gebruikten om in het weekend klanten rond te rijden. De aansprakelijkheid bij schadegevallen is nog zo'n belangrijk punt dat de car policy moet regelen. Wie betaalt bijvoorbeeld de franchise, werkgever of werknemer? Vanaf het hoeveelste ongelukje betaalt de werknemer dit bedrag?

Uber

Bevat de car policy geen duidelijke bepalingen voor een probleem, dan zal er naar redelijkheid geoordeeld moeten worden. Eerst tussen de partijen en als zij er niet uitkomen, door de arbeidsrechtbank. De Uber-chauffeur zal wellicht op weinig begrip van de rechter kunnen rekenen, maar voor de werknemer die carpoolde zijn de zaken een stuk genuanceerder. De rechtbank kan er bijvoorbeeld rekening mee houden dat de car policy geen duidelijk verbod op carpoolen bevatte. Bovendien ondervond de werkgever geen nadeel van het carpoolen en leverde het de werknemer geen voordeel op. Een Belgische rechtbank zou een ontslag om dringende reden dus allicht niet bevestigen. Zelfs indien de werknemer ontslagen werd met betaling van een opzeggingsvergoeding, zou hij nog kunnen trachten een aanvullende vergoeding te bekomen voor een onredelijk ontslag. De vergoeding daarvoor gaat van 3 tot 17 weken loon.

Marga Caproni, senior associate Loyens & Loeff

Onze partners