Wees ook een rots voor jezelf

Renee Agneessens werkt al twintig jaar in hr. Ze voelde zich altijd een sterke gids, aan wie de mensen de weg konden vragen. Door sommigen werd ze lachend ‘het orakel’ genoemd, omdat ze altijd de juiste raad gaf. Toch hebben zulke be strong-mensen een blinde vlek: zichzelf. Dit is de negende bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

“Mijn professionele loopbaan uitbouwen in human resources was voor mij een vanzelfsprekendheid. Sinds 1990 ben ik dan ook actief in die wereld, vandaag als hr-directeur voor een fantastisch bedrijf. Ik kan me uitleven. Ik kan mijn werk doen met het hoofd én het hart.”

Ondanks de vele mensen rond zich, voelde Renee Agneessens zich soms eenzaam. “Ik was de rots in de branding voor anderen, maar schijnbaar was er geen rots voor mij.” Toen ze voor haar werk een atypische managementtraining volgde over het belang van zelfkennis om een goed leider te zijn, kreeg ze een inzicht. “Het was al introspectie wat de klok sloeg, wat bij deelnemers gepaard ging met de nodige emoties. Voor mij werd, na een grondige analyse, bepaald dat ik een be strong-profiel had. Het is maar een woord, maar het heeft heel wat in beweging gebracht in mijn leven.”

“‘De tragiek van de be strong is dat hij door zijn kracht een rots in de branding is, een eiland waar velen zich veilig voelen. Alleen vermijdt die persoon dat mensen in contact komen met zijn kwetsbare en kleine kant. Hij mag niet kwetsbaar of klein zijn, maar moet altijd die rots in de branding zijn. Daardoor verdwijnt de spontaneïteit en trekt zijn hart zich terug uit het contact met anderen. Er wordt overgeschakeld op controle van de eigen emoties en daar komt een niet-authentiek gedrag voor in de plaats. Mensen voelen dat en houden uit onzekerheid afstand. Na verloop van tijd wordt de be strong eenzaam en alleen, een onbewoond eiland waar niemand nog aan wal gaat.”

“Ik begreep dat ik die weg had gekozen, maar onvoldoende mijn ogen de kost had gegeven tijdens de reis. Al wat ik als advies meegaf aan de mensen rondom mij, paste ik zelf niet toe. Ik werk dan wel grappend een ‘orakel’ genoemd, maar ik vertoonde in feite alle kantjes daarvan. Een echt orakel – denk maar aan het orakel van Delphi – is ongenaakbaar, emotieloos en declameert de juiste antwoorden, het liefst nog in symbolen en geheimtaal. De mensen luisteren eerbiedig vanaf een afstand.”

Tijdens die training besloot Renee Agneessens zich echt te tonen zoals ze was, met al haar onvolkomenheden. Het werd een moeilijke weg, maar ze vond veel gidsen op haar pad. “Ik ben er een ander mens van geworden. De eenzaamheid die er soms nog is, is geen bedreiging meer, maar een onderdeel van mijn reis.”

Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.

www.100inzicht.be

In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content