Vier valkuilen voor een snelgroeiend bedrijf

27/10/14 om 16:27 - Bijgewerkt om 16:27

Een jong, snelgroeiend bedrijf moet oog hebben voor vier valkuilen als het duurzaam wil doorgroeien, zegt James Allen van de consultant Bain & Company in het Amerikaanse ondernemersblad Inc.

Vier valkuilen voor een snelgroeiend bedrijf

Snelgroeiende bedrijven dienen op te letten voor enkele valkuilen © istock photos

1. Oprichters die niet gemaakt zijn voor de groei. Het is niet omdat je een bedrijf op de rails kunt zetten, dat je de geschikte persoon bent om het te laten uitgroeien tot een grote onderneming. Als oprichter moet je goed weten wat je zwaktes zijn en wat de echte redenen zijn waarom het bedrijf het goed doet. Een CEO die elke beslissing zelf wil blijven nemen, komt sowieso in de problemen in een snelgroeiend bedrijf.

2. De verloren stem van de consument. In het begin krijgt een klein bedrijf directe feedback van zijn klanten. Naarmate het aantal managementlagen toeneemt, verzandt de feedback tot vergaderingen waarin managers hypothetische interpretaties te berde brengen over de 'gemiddelde klant'. De medewerkers van het bedrijf die in contact komen met de klant, krijgen de feedback namelijk niet meer tot bij het management.

3. Te snelle rekrutering. De rekrutering van de eerste werknemers gebeurt altijd bijzonder weloverwogen. Zodra de groeimotor aanslaat, verwatert dat. Het komt er dan op aan snel nieuw bloed te vinden om de vacatures op te vullen, waardoor je kans loopt minder getalenteerde en gemotiveerde medewerkers te kiezen.

4. Een gat in de boekhouding. Te veel bureaucratie leidt volgens James Allen tot ongedisciplineerde uitgaves. Voor de bedrijfsleiding dreigt dan deze valkuil: het management wil tot elke prijs uitbreiden in plaats van te investeren in de kernactiviteiten.

Onze partners