Vier tips om meteen met duurzaam ondernemen aan de slag te gaan

20/11/14 om 16:53 - Bijgewerkt om 16:53

Duurzaam ondernemen kan, naast een positieve impact op de maatschappij, ook leiden tot groei en innovatie, een manier om economische waarde te creëren.

Vier tips om meteen met duurzaam ondernemen aan de slag te gaan

David Grayson, professor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen © GF

1 "De eerste stap is weten wat de negatieve impact van je bedrijf en je waardeketen is", stelt Joe Franses, Director Corporate Responsibility & Sustainability Coca-Cola Entreprises. 'Bij Coca-Cola is dat de ecologische voetafdruk van de verpakking, en suiker. Door innovaties en samenwerking kun je die hotspots aanpakken. Zo'n verandering moet bij de top van het bedrijf beginnen. Als zij de uitdaging willen aangaan, heeft de rest van de organisatie de kracht om te volgen. Dat zagen wij ook in ons bedrijf."

2 Praat met alle belanghebbenden. "Om de negatieve effecten te identificeren, moet je een conversatie aangaan met je netwerk", zegt David Grayson, professor in duurzaamheid. "Praat met alle belanghebbenden, je werknemers en je klanten. Zo kom je ook te weten welke mogelijkheden je hebt, die dan weer tot nieuwe businessopportuniteiten kunnen leiden."

3 De juiste attitude is belangrijker dan de grootte van het bedrijf. Niet enkel multinationals, maar ook kleine bedrijven kunnen duurzaam ondernemen. "Er is vooral wilskracht nodig om iets te veranderen", meent Catherine Alexandre, COO van Business & Society Belgium. "Ik vermoed dat zoiets in een groot bedrijf meer energie vraagt, maar kleine bedrijven hebben dan weer andere uitdagingen. Het is een kwestie van de juiste mindset. Een echte MVO-strategie ontwikkelen, is essentieel. Die creëert coherentie en zo kunnen alle initiatieven in het bedrijf dezelfde richting uitgaan."

4 Innovaties door samenwerking lijken steeds vaker de sleutel tot succes. "Maatschappelijk verantwoorde partnerships zijn in ons netwerk erg belangrijk en kunnen de verschillende partijen versterken. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen WWF en Delhaize, waarbij WWF de distributieketen adviseerde bij een 100 procent duurzaam visaanbod", vertelt Alexandre.

Julie De Jonghe

Onze partners