Vier tips om generatie Y blijvend te motiveren

17/11/14 om 16:15 - Bijgewerkt om 16:15

In het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review legt Bob Moritz, senior partner bij PwC, uit hoe zijn consultancybedrijf erin slaagde werknemers van generatie Y beter en blijvend te motiveren.

1 Vraag een grotere inbreng van je medewerkers. Generatie Y waakt erover dat de waarden van het bedrijf in het verlengde liggen van persoonlijke waarden. Daarom vragen medewerkers van die generatie meer dan hun oudere collega's naar de bestaansreden van het bedrijf: wat is zijn toegevoegde waarde voor de maatschappij? PwC vraagt zijn medewerkers daarom vaker naar ideeën, bijvoorbeeld wat het volgende grote en lucratieve idee van het bedrijf zou moeten zijn. Of het vraagt zijn medewerkers hoe het bonussysteem transparanter kan worden gemaakt. Het bedrijf heeft het aanbod van bonussystemen ondertussen uitgebreid. Medewerkers kunnen nu ook kiezen voor geschenkbonnen of giften aan goede doelen.

2 Werk meerdere carrièrepaden uit. Ontelbare overuren kloppen om op te klimmen in het bedrijf, is niet echt de meug van generatie Y. Dat wil niet zeggen dat deze generatie niet hard wil werken, maar wel dat ze dat op een andere manier doet. PwC heeft in de VS bijvoorbeeld een programma waarbij een medewerker enkel tijdens de drukste maanden voor het bedrijf werkt en de rest van het jaar iets anders doet. Een ander programma geeft medewerkers die even om persoonlijke redenen even niet willen werken, de kans iets anders te doen en later terug te keren naar de onderneming.

3 Geef de juiste schouderklopjes. Generatie Y verwacht meer dan oudere collega's een schouderklopje. Die waardering uitdrukken in geld is niet altijd voldoende, ontdekte PwC. De consultant voerde daarom ook niet-financiële manieren in om zijn personeel te belonen. Wie een paar jaar voor het bedrijf heeft gewerkt, kan enkele dagen naar Californië voor opleidingen over leiderschap en andere vaardigheden. Nog een paar jaar later komen medewerkers in aanmerking voor een vierweekse sabbatical waarin ze zich kunnen bekwamen in een hobby, reizen of werken als vrijwilliger.

4 Investeer in bedrijfswaarden en neem als je bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid op. PwC stelde vast dat medewerkers die betrokken waren bij de programma's voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van het bedrijf, langer bij PwC bleven werken. Investeren in zulke programma's is dus goed voor de retentie.

(BD)

Onze partners