Uw bedrijfscultuur veranderen is zoals afkicken bij de AA

Uw bedrijfscultuur veranderen is zoals afkicken bij de AA © istock photos

Wie wil afkicken van een alcoholverslaving, moet hemel en aarde bewegen om zijn eigen gedrag te veranderen. Ook als een onderneming de bedrijfscultuur wil wijzigen, staat het gedrag van de werknemers daarbij centraal.

Keith Ferrazzi, consultant bij het onderzoeksgedreven consultancykantoor Ferrazzi Greenlight, ontdekte per toeval de gelijkenissen tussen de gedragsveranderingen van iemand die naar een hulpgroep van de Anonieme Alcoholisten (AA) gaat en werknemers bij een organisatie die haar bedrijfscultuur omgooit. In het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review vat hij ze samen in deze tien adviezen.

1 Als u niet klaar bent om te veranderen, gebeurt er niets. Bij de AA is het gemeengoed dat u alleen iemand kunt helpen als hij zelf wil geholpen worden – vaak wanneer iemand zo aan de grond zit dat hij echt niet meer anders kan dan veranderen. Veel managers zien dat niet in, beweert Ferrazzi. U kunt dat proces versnellen door negatieve ervaringen te delen in groep. Toegepast in het bedrijf: de CEO kan de kwetsbaarheid van het bedrijf toegeven.

2 Vervang oude gewoontes met nieuwe. Heel wat ex-rokers hebben een voorraadje kauwgom, de AA geeft de deelnemers altijd koffie.

3 Steun en druk van mensen in dezelfde situatie. De AA is lang niet de enige organisatie van zelfhulpgroepen waarbij mensen die in dezelfde situatie zitten samenkomen om ervaringen uit te wisselen. Op het werk zorgen zulke peergroepen ervoor dat werknemers meer verantwoordelijkheid nemen, hun collega’s minder snel veroordelen en druk uitoefenen op medewerkers die niet willen veranderen.

4 Werk met mentors. In AA-groepen worden koppeltjes gevormd van nieuwelingen en meer ervaren AA-gangers. Uit onderzoek blijkt dat die werkwijze zowel de nieuwkomer als het ervaren AA-lid helpt om nuchter te blijven. Ook in het bedrijf is het gemeengoed om met mentoren te werken.

5 Een gemeenschap zonder hiërarchie leidt tot verandering. De AA werkt met zelfhulpgroepen zonder een therapeut of andere expert als leider. Uit onderzoek blijkt dat de deelnemers zich daardoor veiliger voelen en er onmiddellijk wederkerigheid ontstaat in de relaties die ze aangaan met anderen in de groep. Bedrijven hoeven uiteraard hun hiërarchie niet overboord te gooien, maar kunnen bijvoorbeeld werken met zelfsturende teams.

6 Wie uw vrienden zijn vertelt wie u bent. Uit studies komt naar voren dat iemand die een verslaafde vriend heeft, vijftig procent meer kans heeft zelf ook te veel te drinken. De AA raadt mensen daarom aan om te breken met hun vrienden met wie ze vroeger samen dronken. Bedrijven kunnen dit inzicht toepassen door te kijken wie de informele leiders zijn onder het personeel. Krijgt u hen mee in de verandering, dan volgen de anderen sneller.

7 Permanente zelfevaluatie. In AA-groepen wordt deelnemers aangeraden om voortdurend te analyseren hoe goed het lukt om te veranderen of het nieuwe gedrag aan te houden. Een bedrijf kan dat doen door voor een permanente feedbacklus van zijn klanten te zorgen als vorm van zelfevaluatie.

8 Gewoontes veranderen kan tot een doorbraak leiden. Wanneer een AA-lid niet meer denkt in termen van schuld, schaamte of spijt, maar weer meer positieve gedachten krijgt, wordt dat als een doorbraak gezien. Ferrazzi ziet dezelfde beweging bij bedrijven, wanneer ze overgaan van snoeien in de kosten naar een houding waarbij ze weer zoeken naar toegevoegde waarde om hun winstgevendheid te verhogen.

9 Het loont om kleine overwinningen te vieren. AA vraagt zijn leden niet om nooit meer te drinken, maar wel om die dag niet te drinken. Voor een maand zonder alcohol krijgt een lid dan een kleine beloning. Bedrijven zouden meer aandacht moeten hebben om kleine maar belangrijke stapjes vooruit te belonen.

10 Het doel is vooruitgang boeken, niet de perfectie bereiken. Negentig procent van de alcoholisten krijgt op een gegeven moment een terugval. Ook in bedrijven is verandering geen rechte lijn, maar een verhaal van vallen en weer opstaan om naar de volgende kleine overwinning toe te werken.

Benny Debruyne

Tijdens de zomermaanden krijgt u de Bizz By Mail-nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content