Sodexo richt club voor jonge werknemers op

Initiatiefnemer Gert Jaddoulle (l) met Michel Croisé, CEO van Sodexo © GF
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De dienstenleverancier Sodexo grossierde de afgelopen jaren in prijzen voor zijn personeels- en diversiteitsbeleid. Het nieuwste initiatief is Young Sodexo Belgium, waarmee het bedrijf goed begrepen heeft hoe belangrijk het is om te luisteren naar jongeren.

Tachtig medewerkers onder de 36 jaar kwamen begin oktober naar de eerste activiteit van Young Sodexo Belgium. De jongeren konden er meteen ideeën uitwisselen met Michel Croisé, CEO van Sodexo Benelux. Die hoge opkomst is geen toeval: een kwart van de 4000 Belgische personeelsleden van Sodexo is jonger dan 36. “De bedoeling is makkelijk andere mensen en andere delen van het bedrijf leren kennen”, zegt Gert Jaddoulle (25), een van de initiatiefnemers. “Het is niet alleen een kwestie van netwerking. Jonge medewerkers willen nieuwe uitdagingen en Young Sodexo Belgium stimuleert de interne mobiliteit.”

Elk initiatief waarbij wordt geluisterd naar de werknemers is zinvol, zegt Tine Vos. Zij geeft met haar bedrijfje De Gemotiveerde Medewerker hr-advies aan bedrijven. “Een van de principes van Stephen Covey voor effectief leiderschap is eerst luisteren en dan begrepen worden. Geef jongeren het gevoel dat naar hen wordt geluisterd zonder dat je meteen een oordeel velt. Dat jongeren bij Sodexo de kans krijgen met de CEO te praten, maakt dat ze zich gewaardeerd voelen. KBC heeft overigens ook zo’n jongerenclub. Het is zeker niet alleen iets voor grote bedrijven. Ook kleinere bedrijven doen er goed aan regelmatig met hun jonge medewerkers samen te zitten, al hoeven ze daar geen club voor op te richten. Jongeren worden graag aangesproken op hun kennis en op waar ze goed in zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content