Personal branding: CEO van jezelf

28/11/13 om 12:01 - Bijgewerkt om 12:01

Bron: Trends

"Iedereen is een personal brand, maar de meeste mensen zijn er nog niet bewust mee bezig", zeggen de imagoconsulenten Stef Verbeeck en Kirsten Ujvari, die een boek schreven over het onderwerp.

Personal branding: CEO van jezelf

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Ujvari runt samen met Stef Verbeeck een Antwerps reputatiebureau. Het werd opgericht in 2002 als Twizted Imagebuilding, maar twee jaar geleden veranderde het duo die naam in Verbeeck + Ujvari zodat ze hun eigen personal brands beter kunnen uitspelen.

De essentie van een personal brand is vooral het zichtbaar maken van je talenten. "Eerst moet je helder je doelen formuleren en je belangrijkste karakteristieken opsommen. Die punten moet je daarna visibel maken in alles wat je doet: kledij, cv, sociale media, hoe je omgaat met mensen enzovoort", zegt Ujari. "Je moet jezelf zo duidelijk mogelijk profileren. Niet bang zijn om stelling te nemen en keuzes te maken. Ook communicatieve vaardigheden zijn heel belangrijk en je hebt ook authenticiteit en inhoud nodig. Je moet iets te vertellen hebben en goed zijn in je vak. Dat klinkt als een hele boterham, maar iedereen kan dit leren."

"Sterke merken, personal of corporate, maken hun waarden zo duidelijk dat ze zichzelf niet meer hoeven te verkopen. Wie bij Albert Heijn winkelt, voelt dat het plaatje klopt. De waarden van het bedrijf matchen met de uitstraling. Daarom slagen ze erin om op een verzadigde markt toch succesvol te zijn. Dat geldt ook voor mensen: een sterke personal brand hoeft niet te gaan solliciteren. Die wordt geheadhunt. Onder meer dankzij hun uitgestrekte netwerk en zichtbaarheid op sociale media."

Iris De Feijter

Onze partners