Nieuw Belgisch olijfoliemerk speelt slim in op consumptiedoelen klant

20/06/13 om 11:12 - Bijgewerkt om 11:12

Bron: Trends

Welke olijfolie gebruik je met welk doel? Die vraag lost het nieuwe olijfoliemerk 123Olive op met drie soorten olijfolie. Deze goal based branding is de basis van het marketingconcept van de Gentse starter Gustare, dat het nieuwe merk op de markt bracht.

Nieuw Belgisch olijfoliemerk speelt slim in op consumptiedoelen klant

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

In de winkel krijgen heel wat consumenten keuzestress als ze voor de uitpuilende schappen staan: er zijn zoveel producten en merken dat ze niet weten welke het beste is. Het consumptiedoel kan daarbij helpen. Bijvoorbeeld wijn. In de supermarkt staat de wijn meestal ingedeeld per land, kleur en streek, maar de klant is zelden specifiek op zoek naar een rode wijn uit Chili of witte wijn uit de Moezelstreek. Wat hij wil weten is welke wijn er past bij de vis die hij die avond zal klaarmaken of bij het dessert. Dat is zijn consumptiedoel.

Deze techniek heet goal based branding. Je neemt het consumptiedoel op in de merknaam en daardoor help je de klant bij het kiezen. 123Olive heeft dat goed begrepen. Het identificeerde drie consumptiedoelen en vermeldt die op zijn flessen (zie foto). Het logo van de fles met het nummer 1 is 'Taste'. Deze olijfolie is voor wie pure olijfolie nodig heeft om te proeven, bijvoorbeeld op brood. Fles 2 heet 'Dress' en is olijfolie voor dressings en koude bereidingen als pesto of vinaigrette. De derde fles heet 'Cook' en bevat meer geraffineerde olijfolie met een hoger rookpunt, ideaal voor warme bereidingen. "De flessen zijn donker omdat ze het zonlicht tegenhouden en dat is beter voor de bewaring. Op iedere fles zit er een doseertop", legt Frederick Snoeck van Gustare uit.

Naast de business-to-businessverkoop (als relatiegeschenken) heeft Gustare een e-commerceshop, maar de olijfolie is niet per fles te koop. Pas over een jaar of twee wil Gustare direct aan de eindgebruiker verkopen door de olijfolie aan te bieden in speciaalzaken zoals bakkerijen en traiteurs. Daarna volgt de lancering van andere producten onder het 123-concept.

Het volledige artikel over 123Olive leest u in de nieuwe Trends.

Onze partners