Je begrijpt pas echt iets als je het zelf meemaakt

31/07/13 om 11:29 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Trends

Geert Motmans is vennoot bij de hr-adviseur Motmans-Van Avermaet. Hij leerde dat zelfs iemand met veel inlevingsvermogen, zich maar beter bewust is van de grenzen van empathie. Dit is de dertiende bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Je begrijpt pas echt iets als je het zelf meemaakt

De tijd dat bedrijven het verschil konden maken met hun strategie, hun fabriek of hun erp-pakket is volgens Geert Motmans voorbij. Al die zaken zijn kopieerbaar. Bedrijven kunnen enkel het verschil maken met goede medewerkers, en om goede werknemers aan te trekken en te behouden hebben ze een sterk en inspirerend leiderschap nodig.

"Achter elke medewerker schuilt een mens, en elke mens heeft de basisbehoefte ergens bij te horen. We kunnen er dus het beste voor zorgen dat we op de werkplek een community vormen waar medewerkers zich gelukkig voelen. Manager, bediende of arbeider? Babyboomer, generatie X of Y? Egoïstisch en loyaal aan zichzelf, of net heel betrokken? 'Geluk' heeft voor iedereen een verschillende betekenis, ook op de werkvloer. Er bestaat geen eenheidsworst of stereotype als het daarover gaat. Als we willen weten wat onze medewerkers echt gelukkig maakt en wat hen drijft, is er maar één mogelijkheid: het hen vragen. Aandacht en empathie zijn daar de ordewoorden. Niet alleen luisteren, maar oprecht inleven en waar het kan, er ook rekening mee houden. Tijd voor hen maken en hen begrijpen is al een belangrijke stap."

"Maar tegelijk is het goed te beseffen dat empathie altijd beperkt is. Daar ben ik zelf achter moeten komen. Een verhaal zegt soms meer dan honderd pagina's theorie: toen ik personeelsdirecteur in een bouwbedrijf met vijfhonderd medewerkers was, kwamen collega's me soms trots vertellen dat ze vader waren geworden. Ik was blij in hun plaats en was overtuigd dat ik met hen kon meevoelen en kon delen in hun vreugde en trots."

"Ik leefde jaren in die illusie. Tot ik zelf vader werd en ik mijn pasgeboren zoon in de armen kreeg. De intensiteit van dat moment had ik nooit eerder ervaren en zou ik nadien enkel nog ervaren bij de geboorte van mijn tweede zoon. Nadien besefte ik dat hetgeen ik me vroeger uit empathie had ingebeeld, nog geen fractie betekende van wat de echte beleving is. Hoe sterk ik me ook in mijn werknemers had proberen in te leven, ik heb leren inzien dat je pas echt iets in de diepte begrijpt, als je het zelf hebt meegemaakt."

Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.

www.100inzicht.be

In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Onze partners