Hoe overleven fototoestellenmerken de smartphone?

07/03/13 om 12:01 - Bijgewerkt om 12:01

Bron: Trends

De fabrikanten van fototoestellen hebben amper de overgang naar het digitale tijdperk verteerd en ze worden alweer geconfronteerd met een nieuwe dreiging: de smartphone. Zich in sneltempo aanpassen aan de interactiviteit die de klant wil moet de redding betekenen.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Hoe overleven fototoestellenmerken de smartphone?

Snapshots genomen met de smartphone zitten vooral in de lift omdat ze duchtig gedeeld worden op de sociale netwerken. Voor de categorie van de kleine, compacte toestellen is de daling van de prijzen een duidelijke dreiging. Volgens de commercieel directeur van Fnac bedraagt de gemiddelde prijs van een compact nu 156 euro. Aan het andere uiteinde van het spectrum zijn er de dure reflexcamera's met verwisselbare lens. Die doen het nog altijd goed (+2% in 2012). Op dat kwaliteitssegment kan de smartphone zich nauwelijks doen gelden als een geloofwaardige concurrent.

Gekoppelde fotoapparaten

Om in te spelen op de eisen van de klanten, die meer interactiviteit wensen, hebben de fabrikanten van fototoestellen nieuwe modellen van gekoppelde fotoapparaten op de markt gebracht. De meeste camera's die Canon tegenwoordig produceert, beschikken over een wifi-verbinding. Daardoor kan de gebruiker zijn foto's rechtstreeks afdrukken op een gekoppelde printer. Hij kan ook zijn foto's snel en draadloos op zijn computer, smartphone of tablet laden en ze vervolgens delen via sociale netwerken.

Fabrikanten als Samsung en Nikon gaan nog een stap verder door Android, het besturingssysteem van Google, in te bouwen in hun fototoestellen. Omdat die apparaten ook uitgerust zijn met 3G hangt het delen van foto's niet langer af van het wifi-netwerk en gebeurt dat onmiddellijk op Facebook, Twitter, of Flickr.

Heel wat modellen zijn nu ook voorzien van gps om de foto's te geolokaliseren. Ook kregen ze extra creatieve functies, vergelijkbaar met de kleurfilters van Instagram. Met de hybriden is ook een nieuwe productniche verschenen. Die hoogwaardige apparaten, uitgerust met verwisselbare lenzen, passen nog net in een jaszak. Ze zijn bedoeld om de liefhebbers van mooie foto's aan te trekken, die afgeschrikt worden door de omvang van de reflexcamera's. In die categorie is de verkoop in 2012 met 30 procent gestegen.

Bron: het volledige artikel over de smartphone als seriedoder van sectoren als de mp3-speler, videocamera, gps,...in de nieuwe Trends.

Onze partners