Hoe het gevecht met je vader te winnen in het familiebedrijf?

02/12/13 om 15:55 - Bijgewerkt om 15:55

Bron: Trends

De Amerikaanse ondernemer Gary Vaynerchuk, een expert in sociale media, legt in het Amerikaanse ondernemersblad Inc. uit hoe hij zijn vader moest overtuigen van zijn visie toen hij in het familiebedrijf stapte.

Hoe het gevecht met je vader te winnen in het familiebedrijf?

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Vaynerchuk begon al mee te werken in de drankenhandel van zijn vader toen hij op de middelbare school zat. Toen e-commerce in opmars was, zag de zoon het belang ervan in en gebruikte hij sociale media en internet om de omzet meer dan te vertienvoudigen. Het was evenwel niet makkelijk om zijn vader mee te krijgen. De extraverte Amerikaan werd vooral bekend omdat hij vijf jaar lang een dagelijkse videopodcast maakte waarin hij op een onnavolgbaar toegankelijke en grappige manier wijn proefde en zijn tienduizenden kijkers leerde hoe dat zelf te doen.

Vaynerchuk herinnert zich hoe hij, toen hij het bedrijf overnam, aanvankelijk over alles discussieerde met zijn vader: over de naamsverandering, de website, het rekruteren van softwareontwikkelaars, maar ook over triviale zaken. "Zelfs onze strijd over het verplaatsen van de bierkoeler duurde zes maanden."

Wanneer de zoon of dochter van de zaakvoerder het familiebedrijf in handen neemt, geeft de mening van de vader toch nog vaak de doorslag. Hij heeft het bedrijf immers opgericht of groot gemaakt. Hoe pakte de jonge Vaynerchuk het aan om zijn vader te overtuigen?

1 Communiceer massaal en wees volhardend tot op het randje. "Ik denk dat veel zonen en dochters opgeven. Er wordt tegen je geroepen, je moet discussiëren, je raakt van streek en je komt er niet meer op terug. Ik heb dat nooit gedaan. Ik ging door tot hij opgaf."

2 Vind vier verschillende invalshoeken. "Als je ervan overtuigd bent dat het goed is voor het bedrijf, vind dan vier verschillende invalshoeken. Speel het hard, dan weer zacht, probeer alle invalshoeken uit en je boodschap zal wel doordringen. "

3 Wees nooit persoonlijk. "Wat je ook doet, wees nooit persoonlijk. Als je dingen ter sprake brengt die niets met de zaak te maken hebben, zaken die een maand geleden thuis gebeurden, dan ontspoort de discussie."

Benny Debruyne

Onze partners