Groeit uw bedrijf als katholiek of boeddhist?

12/03/14 om 15:19 - Bijgewerkt om 15:19

Bron: Trends

In het maartnummer van het Amerikaanse ondernemersblad Inc legt Michael Dearing, professor aan de Universiteit van Stanford, uit dat er twee manieren zijn voor een klein bedrijf om groot te worden: de katholieke en boeddhistische aanpak.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Groeit uw bedrijf als katholiek of boeddhist?

Een onderneming in de groei die nieuwe businesseenheden of kantoren opent, kan kiezen tussen een strenge en een losse werkwijze. De strenge 'katholieke' aanpak wil zeggen dat het bedrijf vanuit het hoofdkantoor strikte regels oplegt waar de nieuwe kantoren zich aan moeten houden, want die regels hebben immers hun nut al bewezen. De losse of 'boeddhistische' benadering betekent dat nieuwe vestigingen de vrijheid krijgen om zelf te innoveren en dingen uit te proberen.

Volgens Dearing hangt de keuze af van het soort bedrijf. Een bedrijf dat het moet hebben van een snelle volumegroei op de massamarkt kan beter het katholieke draaiboek nemen en het bestaande succesrecept overal routineus toepassen. Een kmo die haar marktpositie wil behouden of verbeteren door innovatie, heeft meer aan de boeddhistische manier van werken. Die houdt volgens Dearing in dat je doelstellingen en waarden aanreikt, maar aan elke vestiging de ruimte geeft om die te boetseren naar de noden en wensen van de lokale markt.

Waarom is de losse, boeddhistische benadering beter om nieuwe ideeën te creëren? "In het boeddhisme is er een prachtige notie die zegt dat lijden voortkomt uit gehechtheid", zegt Dearing in Inc. "Als je de gehechtheid aan een resultaat kunt loslaten, is het resultaat, paradoxaal genoeg, beter. Dat komt omdat je je er dan op richt om je allerbeste werk af te leveren, terwijl je opgaat in het moment."

De meeste bedrijven bevinden zich ergens tussen het katholieke en boeddhistische extreem. Een bedrijf moet flexibel genoeg zijn om zijn product of zelfs zijn zakenmodel af te stemmen op nieuwe markten, maar zonder een dosis stevige sturing van bovenaf redt een onderneming het ook niet.

Benny Debruyne

Onze partners